Educația STEM devine din ce în ce mai importantă în Europa, având în vedere dependența industriilor de tehnologie de specialiști calificați. Uniunea Europeană a decis să investească 26 miliarde de euro în acest sector, cu scopul de a sprijini formarea și mobilitatea profesională în domeniile tehnice.
Creșterea numărului de studenți în domeniile tehnice a fost semnificativă, cu o medie de 14,4% în ultimii șapte ani la nivel european. Totuși, acest procent este mai mic comparativ cu SUA și statele asiatice precum China și India, unde creșterile au depășit 30%.
În România, conform raportului „Education at a Glance” al OCDE, 31% dintre absolvenții de licență provin din domeniile STEM, ceea ce este peste media OECD de 23%. Totuși, provocările rămân, deoarece cererea globală pentru abilități STEM continuă să crească, mai ales în domenii precum analiza datelor, tehnologia financiară și inteligența artificială.
Se estimează că pentru a îndeplini obiectivele de dezvoltare durabilă și tranziție ecologică, Uniunea Europeană va necesita o creștere cu 50% a specialiștilor în diverse domenii tehnice până în 2030. Aceasta subliniază importanța educației tehnice avansate și a capacităților de apărare națională.
În România, Ministerul Educației a lansat un program pentru dezvoltarea infrastructurii învățământului dual, cu o alocare inițială de 350 milioane de euro din PNRR, sumă care a fost suplimentată ulterior. Proiectele din acest domeniu sunt în diverse etape de implementare, dar întâmpină dificultăți din cauza procedurilor de licitație și a cerințelor de cofinanțare.
Deși există un context favorabil pentru educația tehnică, progresele sunt întârziate de provocările administrative și financiare, iar realizarea unui sistem dual de educație tehnică rămâne o prioritate, dar și o provocare pentru România.