Segmentul Moțca-Iași-Ungheni al autostrăzii A8 a fost subiecționat de mai multe tipuri de finanțare, inclusiv un parteneriat public-privat și programul Transport 2021-2027. Acum, se propune accesarea unui nou program european destinat îmbunătățirii mobilității militare.
Recent, Curtea de Apel București a respins o acțiune a Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) care contestase o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Aceasta a fost inițiată de o firmă din Iași, care a contestat criteriile de evaluare pentru ofertele depuse pentru cele trei loturi ale tronsonului A8 din jurul municipiului Iași.
Decizia instanței a dus la întârzierea termenului limită pentru depunerea ofertelor de la 28 iulie la 15 septembrie. Evaluarea ofertelor pentru celelalte două loturi, Moțca-Tg. Frumos și Tg. Frumos-Lețcani, este așteptată să se finalizeze în a doua parte a lunii septembrie.
CNIR susține că toate loturile, inclusiv cele din sectorul montan, sunt supuse aceluiași criteriu contestat, care contează între 10 și 17 la sută în evaluarea finală. În timp ce acest criteriu ar putea fi prea târziu să fie eliminat din evaluarea loturilor montane, este incert dacă va fi păstrat pentru cele din Moțca-Tg. Frumos-Lețcani.
Guvernul României, condus de Bolojan, a solicitat recent finanțare din cadrul Security Action for Europe (SAFE) pentru sectoarele de autostradă Pașcani-Iași-Ungheni (A8) și Pașcani-Suceava-Siret (A7). Această solicitare, aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, vizează 30% din bugetul total solicitat, estimat la 150 miliarde de euro, pentru a sprijini mobilitatea militară.
Sectorul ieșean al A8 este evaluat la 5 miliarde de euro, iar cel al A7 la 3 miliarde de euro, ceea ce ar însemna că România ar solicita aproximativ 15% din bugetul SAFE.
Dacă finanțarea va fi aprobată, lucrările ar trebui să fie finalizate până la 31 decembrie 2030. Cu termene de execuție de până la patru ani, toate cele cinci loturi ale A8 ar putea respecta acest termen. Se anticipează că unele cerințe din Caietele de sarcini ar putea necesita adaptări la normativele militare.
În această fază, nu există certitudini cu privire la obținerea finanțării, așa cum a subliniat Cătălin Urtoi, membru al CNIR. Negocierile politice necesare pentru asigurarea fondurilor vor dura câteva luni, iar deciziile vor influența semnificativ situația financiară a României.
Pe de altă parte, capetele A8, Tg. Mureș-Miercurea Nirajului și Tg. Neamț-Moțca, care au rămas fără finanțare prin PNRR, necesită o decizie guvernamentală pentru continuarea finanțării prin programul PT 2021-2027.
În 2019, un segment de 61 km din A8 a fost scos la licitație, dar proiectul a fost anulat. După finalizarea studiului de fezabilitate, licitațiile au fost reluate, iar actualizarea finanțării a crescut segmentul la 91 km.