În 2025, stadiul Autostrăzii A8 ridică întrebări esențiale privind viitorul acestei importante infrastructuri. De la aderarea României la Uniunea Europeană și până în prezent, s-au făcut progrese limitate, cu doar 44% din investiția totală contractată și 18% din traseu în execuție. Deși timpul necesar pentru implementarea unor astfel de proiecte este considerabil, întârzierea de 18 ani sugerează o gestionare ineficientă a resurselor.
Este crucial să analizăm ce pași trebuie să fie urmați în 2025 pentru a îmbunătăți starea actuală a autostrăzii. În sectorul ieșean, licitațiile pentru diferitele loturi sunt în diferite stadii de avansare. De exemplu, Lotul 1, care leagă Moțca de Tg. Frumos, are șanse să își semneze contractul până la finele anului 2025, cu lucrările de proiectare estimate pentru 2026.
În sectorul montan, situația este mai complexă. Deși Lotul 1a Tg. Mureș – Miercurea Nirajului este în execuție, pierderea finanțării prin PNRR a generat incertitudini financiare și întârzieri. Acest lucru afectează toate loturile din această zonă, cu termene de finalizare estimate extinse, cum ar fi Lotul 2b Grințieș – Pipirig, care se confruntă cu dificultăți majore din cauza lucrărilor de artă.
Ratarea finanțării din PNRR este un factor de risc considerabil pentru viitorul proiectului. Pe lângă dificultățile financiare, riscurile politice și problemele administrative pot întârzia și mai mult lucrările. Această situație subliniază necesitatea urgentă de a identifica noi surse de finanțare și de a accelera procesul de implementare.
În concluzie, anii următori sunt cruciali pentru Autostrada A8. Rămâne de văzut dacă autoritățile vor prioritiza acest proiect strategic și vor depune eforturi pentru a-l finaliza până în 2033.