Un nou program educațional dedicat învățării limbii române va debuta în Miercurea-Ciuc din luna octombrie. Această inițiativă se adresează copiilor din ciclul primar, cadrelor didactice și părinților, având ca scop facilitarea învățării prin metode ludice și experiențiale. Proiectul beneficiază de sprijinul Primăriei Miercurea-Ciuc, în colaborare cu Fundația „Eszterlánc” și este coordonat de învățătoarea Kirmájer Enikő.
Programul a fost prezentat public pe 30 iunie, în cadrul unei întâlniri profesionale, de către specialiștii implicați. Viceprimarul Sógor Enikő a subliniat că scopul principal al inițiativei este îmbunătățirea condițiilor de învățare a limbii române pentru copii, mai ales pentru cei care cresc într-un mediu predominant maghiar.
„Pentru acești copii, absența unui context natural de comunicare în limba română reprezintă o provocare. Este esențial să le creăm oportunități de interacțiune lingvistică cât mai devreme, într-un mediu care facilitează învățarea naturală. Ne dorim să extindem această inițiativă în cât mai multe școli posibile, pornind de la o abordare comunitară,” a explicat Sógor Enikő.
Inițial, programul va include elevii din clasele a III-a și a IV-a de la Liceul de Artă „Nagy István” și de la Școala Generală „Petőfi Sándor”, concentrându-se pe pregătirea lor pentru ciclul gimnazial. Pe termen lung, se intenționează extinderea activităților și la alte clase și instituții din oraș.
Activitățile vor avea loc săptămânal, având ca obiectiv creșterea încrederii copiilor în utilizarea limbii române în viața de zi cu zi. Prin metode ludice, limba română va fi percepută ca un instrument de comunicare, nu doar ca o materie școlară.
Kirmájer Enikő a menționat inspirația personală din spatele acestui proiect, evocând dificultățile întâmpinate de un elev vorbitor nativ de română integrat într-o școală maghiară. Aceasta a condus la organizarea de activități săptămânale menite să dezvolte vocabularul, în care copiii interacționează cu un vorbitor nativ de română.
Oana Borviz, profesoară de dezvoltare lingvistică, contribuie la program prin metode artistice, precum cântece și teatru, pentru a stimula exprimarea orală. „Principalul obstacol pentru mulți copii este lipsa curajului de a vorbi. Ne propunem să le oferim încredere, iar implicarea părinților este esențială pentru succesul acestui demers,” a afirmat Borviz.
Programul nu doar că vizează învățarea limbii, ci și construirea unei comunități interculturale, oferind un mediu sigur pentru explorarea limbii și culturii române. Metodele pedagogice nonformale, precum învățarea prin joc și experiență, sunt esențiale pentru un progres natural și plăcut.
În paralel, se lucrează la un cadru metodologic, în colaborare cu Universitatea Sapientia, unde studenții contribuie la crearea de materiale didactice adaptate vârstei copiilor.
Viceprimarul Sógor Enikő a menționat că programul are potențial de extindere: „Sperăm ca, în funcție de interes, să ajungem în toate școlile generale din oraș. Succesul acestui demers depinde de colaborarea dintre educatori, părinți și comunitate.”