Proiectul pentru Strategia Națională de Apărare a Țării 2025-2030, prezentat recent de președintele Nicușor Dan, subliniază importanța combaterii analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, considerându-le priorități în domeniul educației. Aceasta este prima dată când aceste probleme sunt incluse explicit într-un document legat de securitatea națională.
Documentul scoate în evidență riscurile și vulnerabilitățile existente în educație și cercetare. Printre acestea se numără abandonul școlar, numărul scăzut de absolvenți de studii superioare și nivelul insuficient de gândire critică, care pot face societatea mai susceptibilă la manipulare și extremism. De asemenea, sistemul de cercetare și inovare se confruntă cu provocări precum subfinanțarea, lipsa specialiștilor și conexiuni slabe cu cercetarea internațională.
Strategia propune implementarea unor politici de educație media, având scopul de a dezvolta competențele media necesare pentru a combate dezinformarea și pentru a încuraja implicarea cetățenilor în asigurarea securității naționale.
Documentul evidențiază și importanța noilor tehnologii, a fondurilor europene și a contribuției românilor din diaspora, văzute ca oportunități pentru modernizarea educației și îmbunătățirea performanțelor în cercetare.
Ministrul Educației, Daniel David, a identificat lipsa pregătirii cadrelor didactice ca fiind una dintre principalele cauze ale analfabetismului funcțional în rândul elevilor. Într-un podcast, el a afirmat că responsabilitatea pentru rezultate slabe în educație revine în principal profesorilor, atât în învățământul preuniversitar, cât și în cel superior. De asemenea, el a menționat că elevii care ajung în clasa a VIII-a fără competențe fundamentale sunt un indicator al acestei probleme, deși recunoaște că există și alți factori, precum sprijinul economic și implicarea familială.