România se află printre țările europene cu cea mai mare proporție de tineri care nu sunt angajați și nu urmează cursuri de educație. Conform datelor Eurostat, publicate recent, 19,4% dintre tinerii din România nu au un loc de muncă și nu participă la programe de formare profesională.
Media europeană în acest domeniu este de 11%, iar Uniunea Europeană își propune să reducă această cifră la 9%. Totuși, doar 11 state membre au reușit să atingă acest obiectiv în anul precedent. Ratele cele mai ridicate se regăsesc în regiunile din sudul și sud-estul Europei.
Un raport al OCDE din 2025 indică faptul că 1 din 5 tineri români nu se angajează și nu urmează studii. Această situație se datorează în principal a două factori: șomajul și tinerii care nu caută activ un loc de muncă sau nu sunt disponibili pentru a lucra.
Comparativ cu media Uniunii Europene, care arată o proporție mai mare de tineri în afara forței de muncă decât cei șomeri, România prezintă o diferență semnificativă. Astfel, tinerii din țară par să manifeste o reticență față de muncă și educație.
În acest context, este de așteptat ca alternativele de învățare informală, precum rețelele sociale, să devină tot mai populare printre tinerii români.