Povestea primei călătorii cu trenul din România: un moment istoric memorabil

Povestea primei călătorii cu trenul din România: un moment istoric memorabil
Pexels-Alex Agrico

În anul 1869, România a făcut un salt semnificativ în dezvoltarea sa infrastructurală prin inaugurarea primei linii de cale ferată, care leagă București de Giurgiu. Aceasta a fost asociată cu deschiderea Gării Filaret, prima gară din capitală.

Între 1864 și 1880, mai multe căi ferate au fost construite pe teritoriul Principatelor Unite. Un moment important a fost semnarea, în 1866, a unui contract cu o companie engleză pentru realizarea liniei București-Giurgiu, pusă în funcțiune oficial pe 19 octombrie 1869.

Cu o lună și jumătate înainte de inaugurarea oficială, pe 7 septembrie 1869, a avut loc prima călătorie cu trenul, avându-l ca pasager pe Principele Carol I. Trenul era format dintr-o locomotivă și trei vagoane, având o capacitate de 100 de locuri și măsurând 37 de metri, cu o greutate de aproximativ 30 de tone. Vagoanele, de dimensiuni reduse, dispuneau de 3-5 compartimente, dar nu aveau instalații sanitare sau de încălzire.

Ceremonia de inaugurare din 19 octombrie 1869 a fost marcată de un entuziasm general. La eveniment a participat și mitropolitul Nifon, iar Carol I a invitat membrii Guvernului și ai Corpului Diplomatic să călătorească cu el. Parcursul de 67 de kilometri a fost realizat în 90 de minute, o realizare remarcabilă la vremea respectivă.

Principele Carol I și soția sa, Elisabeta, au luat parte la prima călătorie oficială cu trenul, reducând timpul de călătorie de la o zi, cât dura anterior cu trăsura, la doar 90 de minute. La sosirea în Giurgiu, mulțimea a primit trenul cu aplauze și strigăte de bucurie.

Povestea acestei căi ferate nu se oprește aici. În 1877, aceleași șine au fost folosite de soldații români care se îndreptau spre Dunăre, amintind de prima călătorie a cuplului regal.

Odată cu deschiderea Gării București Nord în 1872, Gara Filaret a început să își piardă importanța, fiind în cele din urmă dezafectată în 1960 și transformată într-o autobază. Astăzi, clădirea este un monument istoric și adăpostește Autogara Filaret.

La inaugurare, linia Filaret-Giurgiu a dispus de 9 locomotive din Marea Britanie, marcând un început promițător pentru transportul feroviar din România.

Etichete: București căi ferate Carol I Giurgiu infrastructură istorie transport tren
Autor: Raluca Stoica