Pierderea semnificativă a locurilor de muncă în economia Germaniei

Pierderea semnificativă a locurilor de muncă în economia Germaniei

În sectorul auto, aproximativ 45.400 de locuri de muncă au fost pierdute în ultima perioadă.

Până la sfârșitul primului trimestru, industria germană număra 5,46 milioane de angajați, ceea ce reprezintă o scădere de 1,8% sau 101.000 de persoane comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, conform unui studiu bazat pe datele Oficiului Federal de Statistică.

De la începutul anului 2019, înainte de pandemia de coronavirus, numărul total de angajați a scăzut cu 217.000 persoane, echivalentul unei scăderi de 3,8%. În 2018, industria atinsese un record de aproximativ 5,7 milioane de angajați.

"Companiile din industrie se confruntă cu o presiune imensă", a afirmat Jan Brorhilker, managing partner la EY. "Competitorii agresivi, în special din China, scad prețurile, piețele cheie de vânzări se află într-o stare de slăbiciune, cererea în Europa stagnează la un nivel scăzut, iar incertitudinea în jurul întregii piețe din SUA este semnificativă. În același timp, companiile se confruntă cu costuri mari - cum ar fi cele pentru energie și personal", a adăugat Brorhilker.

Alte 70.000 de tăieri de locuri de muncă sunt în pericol

Pierderea locurilor de muncă este de așteptat să continue, a declarat Brorhilker. Veniturile din industria germană au continuat să scadă ușor, după o scădere semnificativă de la începutul anului 2024.

Brorhilker estimează că cel puțin 70.000 de locuri de muncă suplimentare vor dispărea până la sfârșitul anului. Companiile, în special cele din sectorul ingineriei mecanice și auto, au inițiat programe de reducere a costurilor.

"Vom continua să primim vești proaste pentru o vreme, înainte ca lucrurile să înceapă să se îmbunătățească din nou", a avertizat Brorhilker.

În sectorul auto, care se confruntă cu cererea scăzută, concurența din partea Chinei și tranziția către e-mobilitate, aproape 6% din locuri de muncă au fost pierdute într-un singur an. La sfârșitul lunii martie, ocuparea forței de muncă în acest sector a scăzut la aproximativ 734.000 de persoane.

De asemenea, industria metalurgică și cea textilă au suferit reduceri semnificative, cu scăderi de peste 4% în fiecare dintre ele. În contrast, sectoarele chimic și farmaceutic au înregistrat pierderi minime de locuri de muncă de 0,3%.

Perspective pe termen lung pentru ocuparea forței de muncă în industrie

Criza din industria germană a generat o dezbatere privind viitorul Germaniei ca centru de afaceri, criticii avertizând asupra riscurilor de dezindustrializare. Totuși, pe termen lung, ocuparea forței de muncă în industrie a crescut: la sfârșitul anului 2024, era cu 3,5% sau 185.000 de angajați mai mult decât în 2014, conform Oficiului Federal de Statistică.

"Sectorul industrial german a fost adesea declarat mort, dar s-a dovedit a fi remarcabil de rezistent datorită fundațiilor sale solide", a declarat managerul EY. Cu toate acestea, este necesară o îmbunătățire a condițiilor: pe lângă reducerea costurilor și reducerea birocrației, este imperativă o consolidare a cererii interne pentru a diminua dependența economiei de exporturi. Pachetul de investiții de mai multe miliarde de euro al guvernului federal ar putea oferi impulsuri în această direcție.

Sectorul auto solicită reforme

Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) consideră că guvernul are o responsabilitate crucială în această situație. Presiunea de a acționa este mare, deoarece competitivitatea Germaniei ca centru de afaceri s-a erodat în ultimii ani, a declarat președinta VDA, Hildegard Muller.

"Competitivitatea și atractivitatea Germaniei ca centru de afaceri trebuie să fie priorități esențiale pentru noul guvern federal", a subliniat ea. Acești doi factori determină locurile unde se vor face investițiile, ceea ce, la rândul său, influențează locurile de muncă care se vor crea în viitor.

Informatii preluate si adaptate din: Stirile PROTV
Etichete: concedieri economie Germania industrie locuri de muncă sector auto
Autor: Petronela Alina