Un număr de peste 200 de instituții media au intentat acțiune în justiție împotriva gigantului internetului, Meta, acuzându-l de "o țintire publicitară bazată pe colectarea masivă și ilicită de date personale ale utilizatorilor". Aceasta este declarația avocaților lor, Didier Theophile de la cabinetul parizian Darrois și de la cabinetul american Scott+Scott.
Reclamantii au acționat în instanță Meta miercuri, la Tribunalul pentru activități economice din Paris (fostul Tribunal pentru comerț). Scopul lor este de a obține despăgubiri pentru prejudiciul economic considerabil cauzat de practicile comerciale neloiale ale companiei americane. Aceștia susțin că Meta "colectează date personale ale utilizatorilor fără a-i informa sau a solicita consimțământul acestora", considerând aceasta o "încălcare flagrantă a Regulilor europene privind protecția datelor (GDPR)".
Avocații argumentează că, "exploatând aceste date pentru a oferi publicitate ultrațintită, Meta a reușit să capteze majoritatea investițiilor publicitare, afectând grav media". Aceștia descriu acțiunea ca fiind "o premieră istorică" pentru un astfel de front comun, conform Agerpres.
Printre reclamanții se numără toate tipurile de media, inclusiv televiziuni și posturi de radio, atât private cât și publice (TF1, France Televisions, Radio France, grupul RMC BFM, Lagardiere, care deține și Europe 1), cotidiene naționale (Le Figaro, Liberation) și regionale (printre care Quest France, Centre France, la Voix du Nord, La Depeche), reviste (grupurile CMI care dețin Marianne și Prisma, proprietara Voici), precum și platforma video Dailymotion.
Solicitată de AFP, Meta nu a oferit, deocamdată, un răspuns.
Avocații acestor instituții media subliniază că atât Meta, cât și Google, un alt gigant american al internetului, domină piața publicității online. "Împreună, ei reprezintă 75% din piață și 90% din creșterea acesteia", afirmă avocații, adăugând că publicitatea "reprezintă esențialul" veniturilor Meta, adică "98% din cifra sa de afaceri mondială".
"Fără practicile neloiale ale Meta, media franceze ar fi beneficiat de o parte semnificativ mai mare din investițiile publicitare digitale", estimează avocații, conform Agerpres.
În altă ordine de idei, giganții tehnologici americani Apple și Meta au fost amendați de Comisia Europeană pentru încălcări ale normelor de concurență, în ciuda tensiunilor cu președintele Donald Trump legate de tarife. Apple a fost sancționată cu 500 de milioane de euro pentru clauze abuzive în magazinul său de aplicații App Store, iar Meta va trebui să plătească 200 de milioane de euro pentru încălcarea unei norme care reglementează utilizarea datelor cu caracter personal.
Această sancțiune este prima impusă în baza noului Regulament european privind piețele digitale (DMA), care a intrat în vigoare anul trecut, având ca scop stoparea abuzului de poziție dominantă de către giganții tehnologici.