Începând de luni, Ungaria va aplica o reducere a adaosului comercial pentru produsele nealimentare, conform unui anunț al Ministerului Economiei Naționale. Această măsură se va aplica la 30 de categorii de produse, printre care articole chimice, produse de uz casnic, igienă personală și cosmetice.
Viktor Orban a declarat că această inițiativă are ca scop limitarea creșterii nejustificate a prețurilor și a condus deja la o scădere semnificativă a prețurilor pentru peste 900 de produse, cu o medie de peste 19%.
Începând cu 19 mai și până la sfârșitul verii, guvernul va extinde reducerea adaosului comercial la încă 30 de categorii de produse, inclusiv detergenți, batiste de hârtie și geluri de duș. Se estimează că adaosul comercial a depășit 30% pentru aceste produse.
Printre produsele cu preț plafonat se numără și hârtia igienică, iar comercianții au anunțat că vor raționaliza vânzările, limitând achizițiile la maxim 5 unități de fiecare cumpărător și fără aplicarea de discounturi suplimentare.
Ministerul Economiei Naționale a confirmat că această măsură vizează drogheriile care dețin peste 40% din piața produselor de uz casnic, incluzând magazine ca DM, Rossmann și Müller. Magazinele mixte nu vor fi afectate direct, dar se așteaptă ca reducerea prețurilor să stimuleze concurența, ceea ce va duce la o scădere a prețurilor pe o scară mai largă.
Viktor Orban a declarat că, în plus, se vor introduce plafonări și în domeniu internetului și telefoniei. Guvernul a purtat negocieri cu instituțiile financiare și companiile de telecomunicații pentru a îngheța tarifele serviciilor, cu scopul de a limita creșterea prețurilor. Băncile sunt așteptate să revină la taxele de la începutul anului 2025, iar companiile de asigurări se angajează să limiteze premiile pentru asigurările de locuință.