Polonia a decis să închidă granița vineri, în scopul monitorizării mai eficiente a exercițiului militar ruso-belarus „Zapad”, considerat unul dintre cele mai ample de acest tip. Inițial, măsura era temporară, dar acum autoritățile poloneze afirmă că frontiera va rămâne închisă până când "siguranța cetățenilor" va fi asigurată. Traficul va fi reluat „imediat ce situația va permite”, au declarat oficialii.
Decizia a fost luată într-un context diplomatic tensionat, după ce Rusia a provocat Polonia prin desfășurarea unor drone în spațiul său aerian. În același timp, administrația americană exercită presiuni pentru a impune sancțiuni Chinei, care susține eforturile de război ale Kremlinului în Ucraina. Autoritățile din Varșovia au subliniat că „logica comerțului” este acum eclipsată de „logica securității”.
Închiderea frontierei are un impact semnificativ asupra comerțului dintre Uniunea Europeană și China, afectând o rută vitală care transportă 90% din marfa feroviară între cele două entități. În 2024, volumul de mărfuri transportate pe această rută a crescut cu 10,6%, iar valoarea totală a bunurilor a crescut cu aproape 85%, atingând 25,07 miliarde de euro. Această rută reprezintă acum 3,7% din totalul schimburilor comerciale UE-China, comparativ cu 2,1% în anul precedent.
Companiile poloneze resimt deja efectele, operatorul de stat PKP Cargo menționând că întârzierile sunt gestionabile pe termen scurt, dar o închidere prelungită ar putea devia traficul prin rute mai lungi, cum ar fi cele prin Kazahstan și Marea Caspică.
Închiderea a avut loc la o săptămână după ce PKP Cargo a inaugurat un nou tren de marfă între Varșovia și China, având ca scop să poziționeze Polonia ca un nod logistic important pe harta internațională.
Directorul de proiecte strategice din cadrul asociației Transport & Logistics Poland, Artur Kalisiak, a declarat că închiderea totală a frontierei este o problemă majoră nu doar pentru transport, ci și pentru întreaga economie. Aproximativ 10.000 de șoferi belaruși angajați în firme poloneze sunt blocați, ceea ce complică și mai mult situația.
Transporturile sunt acum suspendate, inclusiv cele de produse esențiale precum alimentele și medicamentele. Kalisiak a adăugat că, deși există rute alternative prin Lituania sau Letonia, acestea vin cu costuri și timp suplimentar.
Se caută soluții alternative pentru aprovizionare, cum ar fi utilizarea terminalelor din Kaunas, Łódź sau Duisburg, dar aceasta presupune un sistem complex de reîncărcare a mărfurilor.
Purtătorul de cuvânt al guvernului polonez a confirmat că închiderea frontierei va rămâne în vigoare până la noi ordine. Fără o dată clară pentru redeschidere, firmele se confruntă cu incertitudini privind posibilele pierderi financiare.
În acest context, ministrul de Externe al Chinei, Wang Yi, a sosit la Varșovia pentru discuții cu omologul său polonez. În cadrul întâlnirii, s-a subliniat că logica comerțului este acum înlocuită de cea a securității, China exprimându-și speranța că Polonia va asigura o funcționare stabilă a legăturilor comerciale.
Închiderea frontierelor are implicații și pentru relațiile internaționale, Statele Unite având un interes în blocarea rutelor comerciale chineze. De asemenea, nu s-au observat reacții oficiale din partea Uniunii Europene, ceea ce sugerează o poziție de indiferență față de situație.
Chiar dacă valoarea comerțului afectat este semnificativă, experții avertizează că aceasta nu este suficientă pentru a determina o reacție din partea Chinei față de Rusia sau Belarus.