Producția de automobile în Marea Britanie a atins un minim istoric, cu o scădere de 32,8% în luna mai, rezultând în doar 49.810 vehicule fabricate. Aceasta reprezintă cea mai mică producție lunară din 1949, cu excepția anului 2020, când restricțiile pandemice au afectat grav sectorul.
Exporturile către piețele principale, Uniunea Europeană și Statele Unite, au fost afectate semnificativ, înregistrând o scădere de 22,5% și, respectiv, 55,4% față de aceeași lună a anului trecut.
Asociația Producătorilor și Retailerilor de Automobile (SMMT) a identificat mai mulți factori care contribuie la acest declin, inclusiv tranziția către noi modele și restructurările industriale. O influență majoră a avut-o și introducerea unor tarife comerciale de către administrația Trump, care a impus un tarif de 25% pentru automobilele și piesele auto importate în SUA. Această măsură a determinat companii britanice precum Aston Martin și Jaguar Land Rover să își suspendă temporar exporturile către Statele Unite.
În luna mai, Trump a semnat un ordin executiv care a redus tariful la 10% pentru primele 100.000 de unități anual, o decizie salutată de premierul britanic, Keir Starmer, care a subliniat că aceasta ar putea salva milioane de lire pentru Jaguar Land Rover.
Mike Hawes, directorul SMMT, a recunoscut provocările cu care se confruntă industria auto britanică în 2025, dar a exprimat un optimism moderat. Acordurile comerciale cu piețe-cheie, cum ar fi SUA, și relațiile îmbunătățite cu Uniunea Europeană ar putea facilita o recuperare treptată.
Industria auto este esențială pentru comerțul britanic, Marea Britanie exportând vehicule în valoare de 9 miliarde de lire către SUA anul trecut, ceea ce reprezintă peste 27% din totalul exporturilor sectorului. Producția totală de vehicule în Marea Britanie a fost de 348.226 unități în 2025, o scădere de 12,9% față de 2024, fiind cel mai mic volum înregistrat începând cu 1953.