Companiile auto germane își propun să valorifice investițiile și exporturile din SUA pentru a atenua impactul măsurilor protecționiste. Surse apropiate discuțiilor indică faptul că negocierile cu Departamentul Comerțului din SUA ar putea conduce la un acord în luna iunie, cu condiția ca producătorii germani să se angajeze în investiții semnificative, ceea ce ar putea determina administrația Trump să reducă presiunea tarifară.
Mercedes-Benz a anunțat planurile de a adăuga modelul SUV GLC, cel mai bine vândut din portofoliul său, la linia de producție din Alabama începând cu 2027. În aceeași direcție, BMW analizează extinderea producției la uzina din Spartanburg, Carolina de Sud, iar Audi, parte a grupului Volkswagen, intenționează să producă anumite modele în SUA, deși aceste planuri au fost elaborate înainte de preluarea mandatului de către administrația Trump.
BMW, lider în exporturile auto din SUA după volum, a solicitat Uniunii Europene să reducă tariful la importurile de automobile americane de la 10% la 2,5%. De asemenea, Mercedes-Benz continuă să exporte în masă din fabrica sa din Alabama, în special SUV-uri.
Citește și
Lavrov: ”Vedem că un grup de politicieni europeni a început să-i saboteze eforturile de pace a lui Donald Trump”
Credite de export în schimbul scutirii de tarife
Potrivit unei surse, una dintre propunerile discutate include ca producătorii germani să primească „credite” pentru automobilele exportate din SUA, care ar putea fi deduse din eventualele tarife impuse la importurile de automobile europene. Ziarul german Handelsblatt a fost primul care a relatat despre aceste discuții. Reprezentanții BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen au refuzat să comenteze pe marginea negocierilor, însă toate cele trei companii au confirmat că sunt în dialog cu guvernul SUA privind politica tarifară.
În prezent, SUA reprezintă a cincea cea mai mare sursă de importuri auto pentru Uniunea Europeană, după China, Japonia, Marea Britanie și Turcia, conform datelor Comisiei Europene. Comisia, care gestionează politica comercială a blocului comunitar, își intensifică eforturile pentru a obține un acord cu Washingtonul, care să elimine sau cel puțin să prevină majorarea tarifelor pentru bunurile europene. Bruxelles-ul a solicitat celor mai mari companii europene să furnizeze detalii despre planurile lor de investiții în SUA, pentru a le putea folosi ca monedă de negociere.
În plus, Comisia se pregătește pentru eventualitatea unui eșec al negocierilor. O listă recent publicată cu posibile măsuri de retorsiune include autovehiculele și componentele auto printre produsele vizate de eventuale contramăsuri.
Anunțul privind discuțiile a avut un impact pozitiv pe piețele de capital: acțiunile BMW au crescut cu 3,3%, cele ale Mercedes-Benz cu 2,6%, iar titlurile Volkswagen au urcat temporar cu 2,2%, revenind ulterior la valorile anterioare.
Strategia tarifară a fostului președinte Donald Trump exercită presiuni suplimentare asupra industriei auto germane, deja afectate de cererea slabă din Europa și de concurența acerbă din partea producătorilor globali, în special din China.