În data de 9 mai, un grup de oficiali din administrația Trump a primit o scrisoare din partea șefului asociației comerciale ce reprezintă mari producători de automobile, precum General Motors, Toyota, Volkswagen și Hyundai. Aceștia au subliniat impactul sever al restricțiilor comerciale.
„Fără un acces fiabil la aceste elemente și magneți, furnizorii auto nu vor putea produce componente esențiale precum cutii de viteze automate, corpuri de accelerație, alternatoare, diverse motoare, senzori, centuri de siguranță, difuzoare, lumini, motoare, direcție asistată și camere video”, au precizat reprezentanții Alianței pentru Inovație Auto în scrisoarea adresată administrației Trump.
Scrisoarea, care a fost semnată și de MEMA – Asociația Producătorilor de Echipamente pentru Vehicule, subliniază că lipsa acestor componente va conduce inevitabil la perturbări în producția auto din SUA.
„În cazurile grave, aceasta ar putea include reducerea volumelor de producție sau chiar oprirea completă a liniilor de asamblare”, avertizează organizațiile respective.
Accesul la minerale rare: o provocare majoră
Atât CEO-ul Alianței, John Bozzella, cât și CEO-ul MEMA, Bill Long, au declarat vineri pentru Reuters că situația rămâne nerezolvată și continuă să fie o preocupare majoră. Aceștia au apreciat implicarea directă a administrației Trump în prevenirea blocajelor în producția și lanțurile de aprovizionare auto din SUA.
Bozzella a menționat că problema a fost discutată în cadrul întâlnirilor de la Geneva între secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, și reprezentantul comercial, Jamieson Greer, cu omologii chinezi.
Greer a declarat vineri pentru CNBC că Beijingul a fost de acord să ridice restricțiile asupra exporturilor de magneți din pământuri rare pentru companiile americane, dar „nu a acționat suficient de repede pentru a facilita accesul industriilor americane”.
„Nu am observat fluxul acelor minerale critice așa cum ar fi trebuit”, a adăugat el.
China deține peste 90% din capacitatea globală de procesare a magneților necesari în industriile auto, aeronautică și electrocasnice. În aprilie, aceasta a impus restricții ce obligă exportatorii să obțină licențe speciale de la Beijing. Ca urmare, exporturile chineze de magneți din pământuri rare s-au înjumătățit în acea lună, din cauza unui proces complex de aplicare, care poate necesita sute de pagini de documentație.
Acuzațiile lui Trump împotriva Chinei
Vineri, președintele Donald Trump a acuzat China, printr-o postare pe Truth Social, că a încălcat termenii unui acord recent de relaxare temporară a tarifelor și altor restricții comerciale. Ambasada Chinei la Washington a replicat, afirmând că SUA abuzează de controalele la export în sectorul semiconductorilor.
Un oficial american a declarat pentru Reuters că discuțiile de la Geneva s-au concentrat doar pe tarifele și contramăsurile Chinei, fără a aborda controalele la export ale SUA. Acesta și-a exprimat frustrarea față de ritmul lent al Beijingului în acordarea licențelor pentru exporturile de pământuri rare, avertizând că, dacă producătorii auto vor fi nevoiți să oprească producția, SUA ar putea lua măsuri de retorsiune.
Deși câteva licențe au fost deja emise, inclusiv pentru unii furnizori ai Volkswagen, producătorii auto indieni afirmă că nu au primit niciuna și vor fi nevoiți să oprească producția la începutul lunii iunie.
Bosch, un furnizor german de piese auto, a confirmat că procedurile de obținere a licențelor sunt „complexe și consumatoare de timp”, din cauza cerințelor birocratice și a documentației extinse.