Un raport recent a arătat că, la 2.440 de adrese din România, figurează 47.513 firme, care cumulează datorii la bugetul de stat de aproape 30 miliarde lei. La o singură adresă din Sectorul 1 al Capitalei sunt înregistrate peste 2.000 de agenți economici și peste 6.000 de persoane fizice autorizate.
Oficialii Curții de Conturi consideră că „cele mai multe dintre aceste societăți comerciale ar trebui să atragă atenția organelor fiscale”, având în vedere că sunt plătitoare de TVA.
Acum două luni, actualul șef al Finanțelor, Tanczos Barna, declara că nu se impun majorări de taxe în 2025, deși România se confruntă cu o colectare fiscală slabă și cheltuieli fixe foarte mari. El a subliniat că nu vede necesară o creștere a impozitelor, atât timp cât colectarea ANAF rămâne stabilă și cheltuielile sunt controlate.
În plus, ministrul Tanczos Barna a anunțat o reducere lunară de 5% a cheltuielilor pentru bunuri și servicii.
„În cadrul auditului de conformitate efectuat la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Curtea de Conturi a exprimat concluzii cu rezerve referitoare la respectarea prevederilor legale privind formarea, evidențierea, urmărirea și încasarea veniturilor bugetului general consolidat administrate de ANAF în anul 2023,” a transmis Curtea de Conturi într-un comunicat de presă.
Conform constatărilor auditului, au fost identificate deficiențe în ceea ce privește: evidența contabilă a veniturilor statului, evidența analitică pe plătitori, stabilirea riscului fiscal, activitatea în domeniul prețurilor de transfer, soluționarea cererilor de rambursare a TVA și colectarea creanțelor bugetare din TVA și impozitul pe profit.
Firmele-fantomă concentrate în câteva adrese din marile orașe
Potrivit documentului citat, echipa de audit a Curții a realizat o analiză bazată pe datele primite de la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Centrul Național pentru Informații Financiare și Oficiul Național Registrul Comerțului, concluzionând că este necesară investigarea contribuabililor care au sediile fiscale la aceeași adresă și care înregistrează datorii considerabile la bugetul de stat.
Auditorii au semnalat:
- În România există 2.440 de adrese cu datorii totale de peste 1 milion lei/adresă către bugetul statului la data de 31.12.2023, unde sunt înregistrate multiple societăți comerciale.
- Numărul total de firme cu sediul social declarat la aceste adrese este de 47.513, cu datorii cumulate de aproape 30 miliarde lei.
- A fost identificat un număr de 361 de adrese la care funcționează mai mult de 10 firme, dintre care 72 de adrese au mai mult de 100 firme în aceeași locație.
„Analiza de risc efectuată de structurile cu atribuții din cadrul ANAF trebuie să completeze indicatorii de risc fiscal, astfel încât să surprindă și acest comportament neconform,” afirmă Curtea de Conturi.
De asemenea, este necesar ca cadrul legal actual să fie modificat pentru a preveni înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului a unui număr mare de sedii sociale la aceeași adresă, inclusiv pe baza unor contracte de asistență juridică, care devin de fapt permanente.
Sediu comun pentru mii de firme cu datorii de milioane
Astfel, la o adresă din Bulevardul Bucureștii Noi, Sectorul 1, erau înregistrate 6.061 persoane fizice autorizate și 2.398 societăți comerciale.
Tot în Sectorul 1, la o adresă de pe strada Argentina, aveau sediul social declarat 1.895 societăți comerciale, cu datorii cumulate de 465.708 lei.
Un alt exemplu se regăsește în Sectorul 2, unde într-un singur apartament de pe strada Arhitect Grigore Ionescu funcționau 2.736 firme, cu un sold total al datoriilor de 124.773.065 lei (la 31.12.2023).
„Riscul fiscal determinat de funcționarea la aceeași adresă cu alte zeci, sute sau chiar mii de firme trebuie evaluat de organele fiscale,” concluzionează Curtea de Conturi.
Oficialii Curții apreciază că „analiza riscului fiscal existent în cazul unui număr mare de firme cu sediul social declarat la aceeași adresă va ajuta organele de control fiscal să identifice grupurile specializate în transferul firmelor cu datorii mari la bugetul statului către alți acționari și administratori, care au beneficiat de neplata impozitelor și taxelor, în scopul evident de a 'îngropa' acele firme cu datorii mari.”
„Cele mai multe dintre aceste societăți comerciale ar trebui să atragă atenția organelor fiscale, având în vedere riscurile fiscale evidente determinate de funcționarea 'la grămadă' a zecilor, sutelor sau chiar miilor de firme la o adresă unică, precum și faptul că dețin cod valabil de TVA, fiind parte din circuitele de deductibilitate a TVA la nivel național, cu o influență semnificativă asupra economiei,” se adaugă în comunicatul de presă.