Ucraina își exprimă îngrijorarea cu privire la tarifele ridicate de transport aplicate pe conducta transbalcanică de gaze naturale, care ar putea afecta accesul la surse alternative de gaze, precum LNG din porturile grecești și viitoarele livrări din zăcământul offshore Neptun Deep, situat în Marea Neagră.
Aceste acuzații au fost formulate de transportatorul ucrainean de gaze, GTSOU, și se extind și asupra tarifelor practicate de Bulgaria prin intermediul Bulgartransgaz.
Alegerea pro-europeană a României
În contextul alegerilor din 2025, s-au evidențiat diverse declarații și evenimente în sfera politică, inclusiv erorile lui Viktor Orban și reacțiile după alegerile prezidențiale din România.
Accesibilitatea rutei transbalcanice
Reprezentanții ucraineni au subliniat că ruta transbalcanică le permite accesul la cantități semnificative de gaze din terminalele LNG din Grecia și Turcia, precum și din Azerbaidjan, prin conductele TAP și TANAP. De asemenea, este de așteptat ca, în viitor, să se adauge producția offshore din România și Bulgaria, conform Profit.ro.
Problemele tarifelor
Recent, GTSOU a ridicat această problemă în cadrul unei întâlniri cu conducerea Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Domeniul Energiei din Uniunea Europeană (ACER). În cadrul discuțiilor, s-a examinat atractivitatea comercială a rutei transbalcanice pentru transportul gazelor. Ucrainenii au subliniat că „aplicarea fragmentată a Codului de rețea UE în privința tarifelor în diversele țări de pe traseul gazoductului poate face ruta de transport mult mai costisitoare, ceea ce o transformă într-o opțiune neatractivă”.
Directorul general al GTSOU, Vladislav Medvediev, a declarat că, deși capacitatea tehnică a fost dezvoltată, este esențial să se creeze condiții comerciale atractive pentru a stimula interesul traderilor în utilizarea acestei rute.
Costurile actuale de transport
GTSOU a indicat că costul total de transport pentru livrarea gazelor din Grecia în Ucraina, prin Bulgaria, România și Republica Moldova, depășește 13 euro/MWh. Comparativ, tarifele pentru rutele din Polonia, Lituania sau Croația nu depășesc 6,7 euro/MWh.
Fostul șef al GTSOU, Serghei Makogon, a explicat că tarifele diferite aplicate de fiecare operator național, împreună cu costurile de mentenanță, fac ca transportul să devină nerentabil și infrastructura să rămână subutilizată.
Soluții propuse
Makogon a propus două soluții pentru a îmbunătăți situația: stabilirea de tarife reduse pentru secțiunile conductei din Bulgaria, România și Republica Moldova sau constituirea unei companii joint-venture care să gestioneze porțiunile de conductă de pe teritoriile respective, stabilind propriile tarife.
El a subliniat că, având în vedere că infrastructura a fost construită cu mulți ani în urmă și este aproape complet amortizată, Comisia Europeană trebuie să intervină pentru a remedia situația. Fragmentarea reglementărilor și tarifele ridicate blochează aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și a regiunii Europei de Est, afectând atât securitatea energetică, cât și logica economică.
În prezent, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) analizează un proiect referitor la reducerile și coeficienții care vor influența tarifele de transport al gazelor pentru anul gazier 2025–2026.
În această perioadă, Transgaz a raportat o dublare a profitului net în primul trimestru din 2025, depășind 500 milioane lei, datorită unei creșteri de 50% a veniturilor din transportul de gaze în România și Republica Moldova.