Ucraina se pregătește pentru o amplă reconstrucție, iar România joacă un rol crucial în acest proces, în special prin dezvoltarea infrastructurii care facilitează transportul de mărfuri. Portul Constanța devine din ce în ce mai important, cu autoritățile române investind în modernizarea și extinderea sa.
Recent, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a obținut finanțare pentru extinderea drumului care leagă Poarta 7 de nodul rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre–Marea Neagră. Proiectul, evaluat la 291,63 milioane lei, este susținut prin fonduri europene alocate Programului Transport 2021–2027, dar și prin contribuții de la bugetul de stat.
Pe 5 martie 2025, CFR Infrastructură a semnat un contract de 524,5 milioane lei pentru modernizarea căilor ferate din Portul Constanța, având ca scop creșterea vitezei de circulație și electrificarea completă. Lucrările, care vor dura 37 de luni, vizează îmbunătățirea capacității de tranzit.
De asemenea, la Valu lui Traian, se construiește o grupă de așteptare pentru trenurile de marfă, proiect evaluat la 347,76 milioane lei, care va include 32 de linii de primire-expediere și va beneficia de o electrificare integrală.
Portul Constanța, datorită poziției sale strategice și a infrastructurii în dezvoltare, se conturează ca un hub logistic regional esențial pentru reconstrucția Ucrainei, susținute de oficiali români care subliniază necesitatea valorificării acestui potențial.
Ministrul Afacerilor Externe a încurajat antreprenorii români să participe la licitațiile din Ucraina, iar oficialii economici subliniază că România este pregătită să contribuie la reconstrucția țării vecine.
Estimările privind costurile necesare reconstrucției Ucrainei depășesc 500 de miliarde de euro, iar Uniunea Europeană se pregătește să sprijine acest proces cu un fond special destinat investițiilor continue.