Portul Anvers-Bruges, un important nod de transport auto la nivel mondial, a ajuns să fie plin de vehicule, inclusiv automobile și camioane, blocate din cauza noilor tarife comerciale impuse de administrația americană. Această situație a fost confirmată de datele oficiale care arată o scădere semnificativă a exporturilor de automobile și camioane către Statele Unite în prima jumătate a anului 2025.
Exporturile de autoturisme și camionete către SUA au scăzut cu 15,9% comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent, înregistrând o deteriorare accentuată în luna mai, la scurt timp după ce președintele Donald Trump a anunțat introducerea tarifelor. De asemenea, exporturile de camioane și utilaje grele au scăzut cu 31,5%, iar tariful de 25% impus de SUA a făcut ca transportul acestor echipamente să nu mai fie rentabil.
În 2024, portul a gestionat peste 3 milioane de vehicule la nivel global, însă oficialii portului au declarat că perspectivele pentru restul anului sunt incerte, depinzând de posibilitatea unui acord comercial între SUA și Uniunea Europeană.
Constructorii auto europeni, cum ar fi Volkswagen și Volvo, au sperat la un compromis înainte de termenul limită stabilit de Trump, dar negocierile nu au avansat. Înainte de implementarea noilor tarife, taxa pe exporturile auto era de 2,5%, însă aceasta a crescut drastic, ceea ce a dus la o creștere considerabilă a prețurilor pentru consumatorii americani.
Justin Atkin, reprezentantul portului pentru Regatul Unit și Irlanda, a declarat că impactul acestor tarife a fost imediat și sever, comparativ cu alte crize economice care au avut un caracter mai gradual. Portul nu a oferit o estimare exactă a numărului de vehicule blocate, dar a confirmat că acestea sunt în număr semnificativ.
Pe lângă dificultățile generate de tarife, portul se confruntă și cu întârzieri la descărcarea containerelor, media de staționare crescând de la cinci la opt zile. SUA rămâne al doilea partener comercial ca importanță pentru portul Anvers-Bruges, după Regatul Unit, iar datele recente indică o creștere a importurilor din SUA cu 17%, în special datorită creșterii livrărilor de gaze naturale lichefiate.