România se confruntă cu provocări economice generate de noile taxe vamale de 15% impuse de Statele Unite, care afectează în special industriile auto și metalurgică. Companiile locale vor fi nevoite să exploreze piețe alternative, ceea ce ar putea conduce la restructurări și reducerea producției.
Sectorul auto, în special, este vulnerabil, având legături strânse cu piețele din Germania, Italia, Franța și Ungaria. Iulian Lolea, un expert în economie, subliniază că industria auto se află într-o situație dificilă, având în vedere competiția crescută din partea vehiculelor electrice din China și o scădere a producției în ultimii doi ani. Această situație ar putea duce la o creștere a șomajului în acest sector.
Exporturile românești către SUA includ produse precum cereale, componente electrice și auto, în timp ce România importă armament și vehicule aeriene. În contextul creșterii tarifelor, companiile ar putea căuta rute comerciale mai avantajoase.
Pe de altă parte, Europa ar putea deveni mai competitivă dacă taxele pentru produsele din China rămân ridicate. Christian Năsulea, economist, afirmă că multinaționalele ar putea redirecționa rutele comerciale, inclusiv cele europene, pentru a evita aceste taxe.
Deși noile taxe nu sunt singurul factor în această situație, ele ar putea contribui la o recesiune tehnică în România, care a înregistrat un avans modest de 0,3% în primul trimestru, conform datelor oficiale.