Guvernul României a decis excluderea unor proiecte de infrastructură din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în valoare de peste 62 miliarde lei. Acestea vor fi transferate în Programul Transport, urmând a fi supuse negocierilor cu Comisia Europeană.
Decizia a fost luată în cadrul unei ședințe de guvern, unde au fost aprobate 11 memorandumuri ce stabilesc proiectele care vor continua să primească finanțare prin PNRR. Prioritatea a fost dată investițiilor cu șanse reale de finalizare până la termenul limită din august 2026.
În ceea ce privește Componenta 4 - Transport sustenabil, proiectele menținute în PNRR totalizează 5,4 miliarde euro, conform informațiilor oficiale.
Pe de altă parte, alte inițiative, evaluate la aproximativ 100 milioane euro, au fost excluse complet de la finanțare, conform prevederilor OUG 41/2025.
Proiectele eliminate din PNRR vor fi incluse în Programul Transport și vor face obiectul negocierilor cu Direcția Generală pentru Politică Regională a Comisiei Europene. Acestea vor putea fi implementate odată cu începerea noului cadru financiar multianual, programat pentru 1 ianuarie 2028.
Guvernul estimează că, din suma totală de 62 miliarde lei, se vor reduce componenta de TVA și valoarea execuției bugetare realizate până în prezent, rezultând un necesar de finanțare de aproximativ 35-40 miliarde lei pentru următorii cinci ani.
Ministerul Finanțelor va continua să gestioneze proiectele de investiții din cadrul Componentei 8, care include reforma fiscală și reforma pensiilor. Impactul estimat al acestor inițiative se ridică la 670,860 milioane lei, din care o parte semnificativă este finanțată prin PNRR.
Deciziile recente au fost bazate pe criteriul șanselor de finalizare a proiectelor până la termenul limită pentru absorbția fondurilor europene. Aprobată în ședința de guvern, restructurarea PNRR va continua cu analize suplimentare la nivelul Ministerului Dezvoltării și Ministerului Mediului.