În contextul unei reforme mai ample a companiilor de stat, premierul Ilie Bolojan și vicepremierul Dragoș Anastasiu au prezentat recent planuri de eficientizare pentru CFR SA și CFR Călători, ambele fiind printre cele mai mari entități de stat cu pierderi financiare semnificative.
CFR SA a realizat o analiză a activității sale și a anunțat un pachet de măsuri menite să reducă costurile de întreținere a infrastructurii. Compania va diminua activitatea în zonele cu trafic redus, estimând o economie de 3,25 milioane de lei lunar. De asemenea, salariile directorilor vor fi reduse cu 10% începând din august.
Printre măsurile suplimentare se numără restructurarea și eficientizarea activităților, ce ar putea genera economii anuale de 57 milioane de lei. CFR SA intenționează, de asemenea, să vândă echipamente vechi, estimând un venit de aproximativ 8,7 milioane de lei până în 2025.
În paralel, CFR Călători va implementa un plan de redresare care preconizează economii de 130 milioane de lei până în 2025, limitând angajările și optimizând forța de muncă. Reducerea veniturilor pentru directori cu 10% va aduce economii suplimentare de 300.000 de lei, iar angajații nu vor mai putea cumula pensiile cu salariile. Eliminarea orelor suplimentare va conduce, de asemenea, la economii de 47 milioane de lei.
CFR Călători va suspenda trenurile neperformante, ceea ce va genera economii de aproximativ 40 milioane de lei.
În contrast cu măsurile de austeritate de la CFR SA și CFR Călători, Metrorex a anunțat că sporul de metrou nu poate fi eliminat deocamdată, deoarece este stipulat în Contractul Colectiv de Muncă. Deși Adunarea Generală a Acționarilor a cerut revizuirea acestuia, modificările nu pot fi efectuate până în 2026.