Ungaria își întărește poziția strategică ca nod de conectivitate între Est și Vest, prin transformarea aeroportului din Budapesta într-un important hub internațional. Recent, American Airlines a anunțat deschiderea unei rute directe între Philadelphia și Budapesta, programată să înceapă pe 21 mai 2026. Această decizie marchează o revenire a companiei pe piața central-europeană, unde anterior nu avea zboruri directe.
În contrast, România nu beneficiază de o astfel de conectivitate. De la anul 2003, nu mai există zboruri directe către Beijing, în ciuda unei comunități chinezești semnificative în țară. În plus, singura legătură directă cu Statele Unite, între Otopeni și New York, este operată de o companie moldovenească, HiSky.
Deschiderea rutei către Budapesta vine după ce LOT Polish Airlines a suspendat zborurile între New York și Budapesta în septembrie 2022. Guvernul maghiar a recunoscut importanța restabilirii acestor conexiuni, având în vedere interesul economic crescut din partea SUA.
De asemenea, Ungaria a devenit un hub economic important pentru China, facilitând accesul produselor și serviciilor în Uniunea Europeană. Această situație ridică întrebări cu privire la prioritățile strategice ale României, ținând cont de prezența militară americană și de potențialul economic al țării.
În ciuda prezentării reprezentantului României în Consiliul European, Adina Vălean, nu s-au înregistrat progrese semnificative în asigurarea unei concurențe corecte în sectorul aviației. Companiile de zbor, precum Wizzair, beneficiază de avantaje fiscale considerabile, ceea ce afectează negativ piața românească.
Recent, au fost adoptate măsuri pentru impozitarea multinaționalelor în Uniunea Europeană, însă implementarea acestora în România se dovedește problematică, fiind influențată de divergențe politice interne.