Recent, Sorin Ion, secretarul de stat în Ministerul Educației, a discutat despre efectele Legii 141/2025, care prevede o majorare a normei didactice cu două ore pentru profesori. Acesta a subliniat că aplicarea rapidă a acestei măsuri generează un disconfort atât pentru cadrele didactice, cât și pentru cei care administrează sistemul educațional.
Ion a explicat că provocarea principală nu este creșterea orelor de predare, ci dificultatea de a implementa această modificare într-un interval scurt. „Dificultatea constă în a face acest lucru într-o perioadă foarte scurtă, atât pentru noi, cât și pentru profesori”, a declarat el.
De asemenea, oficialul a menționat că bugetul Educației este dominat de cheltuielile cu personalul, iar orice economii semnificative trebuie făcute prin intervenții în acest sector. Ion a adăugat că, având rude care sunt profesori, empatizează cu cadrele didactice, dar este conștient de realitățile financiare ale țării.
Pe lângă creșterea normei didactice, Legea 141/2025 introduce și alte modificări esențiale, cum ar fi:
- reforma criteriilor pentru gradațiile de merit, menită să încurajeze performanța didactică;
- simplificarea evaluării și managementului în școli prin digitalizare;
- ajustări ale anului școlar, inclusiv reorganizarea vacanțelor;
- îmbunătățirea formării continue a cadrelor didactice prin programe de perfecționare.
În ultimele săptămâni, sindicatele din educație au organizat proteste zilnice în fața Ministerului, cerând revocarea acestor măsuri. Un miting național este programat pentru 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, așteptându-se participarea a peste 30.000 de membri de sindicat. Profesorii susțin că aceste modificări vor suprasolicita cadrele didactice, afectând calitatea educației.
Tensiunile dintre autorități și sindicate reflectă viziuni diferite asupra impactului acestor măsuri. În timp ce oficialii subliniază necesitatea reformelor pentru eficiența sistemului, reprezentanții profesorilor avertizează că implementarea rapidă și fără consultare ar putea destabiliza activitatea școlară.