Reforme fiscale în România: impozitarea proprietăților și vehiculelor în schimbare

Reforme fiscale în România: impozitarea proprietăților și vehiculelor în schimbare

Guvernul României a inițiat discuții referitoare la reformele necesare pentru a îndeplini jaloanele stabilite în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Un memorandum, aprobat de Ministerul Transporturilor și prim-ministrul Ilie-Gavril Bolojan, subliniază obiectivele de reformă, inclusiv trecerea la un sistem de impozitare a proprietăților bazat pe valoarea de piață și introducerea unor taxe diferențiate pentru vehicule, conform principiului „poluatorul plătește”.

Impozitarea proprietăților

Până în anul 2025, România are ca obiectiv implementarea unui sistem informatic care să evalueze automat proprietățile, stabilind astfel baza de impozitare pe baza valorii de piață. Acest sistem ar înlocui actualele criterii fixe din Codul Fiscal. Ministerul Finanțelor colaborează cu Banca Mondială pentru a dezvolta acest sistem, însă se confruntă cu dificultăți semnificative, precum lipsa de date de calitate din partea autorităților locale și întârzieri în organizarea unei structuri specializate. Banca Mondială a subliniat că, în forma actuală, sistemul nu poate fi implementat cu succes până în 2025, ceea ce ar putea necesita o prelungire a termenului.

În contextul unei tranziții către acest nou sistem, Guvernul propune un act normativ temporar care să ajusteze impozitele pe clădiri conform valorilor de piață estimate de ANEVAR, permițând o mai bună pregătire pentru noul sistem care ar trebui să devină obligatoriu din 2027.

Taxe mai mari pentru vehiculele poluante

Un alt aspect important al reformelor vizează introducerea unui sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele grele și majorarea impozitelor pentru autoturismele cu emisii poluante. Ministerul Transporturilor a propus modificări în Codul Fiscal, astfel încât impozitul pe vehicule să fie diferențiat în funcție de norma de poluare, tipul de combustibil și capacitatea cilindrică. Potrivit estimărilor, impozitele pentru vehiculele poluante ar putea crește cu până la 170%, în timp ce vehiculele cu emisii reduse ar beneficia de taxe mai mici, stimulând astfel achiziția acestora.

Noua legislație ar trebui să fie adoptată până în trimestrul II al anului 2026, însoțită de norme metodologice și o campanie de informare publică.

Impact asupra bugetului local

Executivul estimează că implementarea acestor reforme va conduce la creșterea semnificativă a veniturilor primăriilor. În acest sens, se intenționează modificarea Legii finanțelor publice locale pentru a permite o distribuire mai eficientă a resurselor. De asemenea, nerespectarea obligațiilor de raportare ar putea atrage sancțiuni, inclusiv excluderea localităților din procesul de echilibrare bugetară.

În concluzie, reforma fiscală propusă va aduce schimbări semnificative în impozitarea proprietăților și vehiculelor. Totuși, întârzierile în colectarea datelor și obstacolele administrative ridică întrebări cu privire la respectarea termenelor stabilite în PNRR.

Etichete: impozitare proprietăți Ministerul Finanțelor PNRR reforme fiscale vehicule poluante
Autor: Radulescu Mihai