Recent, a fost inițiat un proiect legislativ la Senat care vizează modificări importante ale Codului rutier. Aceste schimbări propun, printre altele, excepții pentru oprirea pe trotuar în condiții specifice și reglementări suplimentare pentru vehiculele pe două roți. Proiectul se află la începutul procesului legislativ, urmând a fi dezbătut și votat în Parlament, iar ulterior promulgat și publicat în Monitorul Oficial înainte de a deveni efectiv.
Oprirea pe trotuar: condiții și reglementări
Una dintre cele mai semnificative modificări prevede posibilitatea de a opri pe trotuar pentru anumite vehicule, inclusiv:
- autovehiculele persoanelor cu dizabilități sau ale însoțitorilor acestora;
- vehiculele utilizate pentru transportul bolnavilor;
- bicicletele, motocicletele fără ataș și mopedele.
Oprirea pe trotuar va fi permisă doar dacă se asigură o lățime liberă de cel puțin un metru pentru pietoni, iar vehiculele trebuie parcate paralel cu axa drumului, cât mai aproape de marginea carosabilului, respectând indicatoarele și marcajele existente.
Reguli noi pentru siguranța motocicliștilor și mopedelor
Proiectul introduce un concept de „spațiu de siguranță pentru motociclete și mopede”, destinat să fie marcat înainte de intersecții, treceri pentru pietoni și treceri la nivel cu calea ferată. Acest spațiu va avea o lungime de 3 metri, permițând o poziționare mai sigură a vehiculelor pe două roți, ceea ce poate reduce riscurile de accident.
De asemenea, conducătorii de motociclete și mopede, împreună cu pasagerii, vor fi obligați să poarte căști de protecție omologate, adaptate tipului de vehicul utilizat.
Accesibilitate sporită pe drumuri
O altă inovație importantă în proiect este modificarea articolului 43 din Codul rutier, care ar permite motocicletelor și mopedelor să circule pe benzile destinate transportului public. Aceasta ar putea contribui la fluidizarea traficului. De asemenea, bicicliștii, motocicliștii fără ataș și conducătorii de mopede ar putea să „strecoare” între vehiculele oprite, cu respectarea anumitor condiții de siguranță.
Obiectivele modificărilor legislative
Conform inițiatorilor, aceste propuneri legislative răspund problemelor de congestie rutieră din marile orașe. De exemplu, Bucureștiul se află pe locul patru în Europa în ceea ce privește aglomerația, iar șoferii petrec anual peste 150 de ore în trafic. Această situație generează un consum ridicat de combustibil și contribuie la poluarea aerului, afectând sănătatea publică. Promovarea utilizării vehiculelor alternative, cum ar fi bicicletele și mopedele, este văzută ca o soluție eficientă pentru a reduce aceste probleme.