Președintele României solicită revizuirea legii pentru obținerea permisului de conducere

Președintele României solicită revizuirea legii pentru obținerea permisului de conducere

Pe 10 iulie 2025, Președintele României a înaintat Senatului o cerere de reexaminare a unui proiect legislativ care vizează modificarea Ordonanței de urgență nr. 195/2002, referitoare la circulația pe drumurile publice. Acest proiect, aprobat recent de Camera Deputaților ca for decizional, propune exonerarea de proba teoretică pentru anumite categorii de șoferi care doresc să-și extindă permisul de conducere.

Printre modificările propuse se numără faptul că posesorii de permis de categoria A1 (motociclete mici) ar putea obține permisul pentru A sau A2 (motociclete mari) fără a susține proba teoretică, având nevoie doar de proba practică și de îndeplinirea altor condiții legale. De asemenea, cei care dețin un permis B1 (cvadricicluri), obținut la vârste fragede, ar putea solicita permisul de categoria B (autoturisme) fără a fi nevoiți să susțină testul teoretic, cu aceleași condiții.

Un amendament propus în Camera Deputaților sugerează că inclusiv posesorii de permis de categoria B care doresc să obțină A sau A2 ar fi exceptați de la proba teoretică, cu condiția să finalizeze cursurile corespunzătoare și să treacă doar proba practică.

În cererea sa, Președintele subliniază că aceste propuneri contravin Directivei europene 2006/126/CE, care stipulează că eliminarea probei teoretice trebuie să fie legată de o experiență minimă sau de absolvirea unui curs autorizat. Documentul oficial menționează: „Diferențele între probele teoretice pentru categoriile B și A sau A2 necesită reexaminarea acestei norme, deoarece cadrul european nu acceptă o asemenea derogare.”

De asemenea, Administrația Prezidențială avertizează asupra riscurilor ce pot afecta siguranța rutieră, având în vedere că fiecare tip de vehicul necesită cunoștințe și comportamente specifice în trafic. Eliminarea probei teoretice ar putea conduce la o subestimare a riscurilor sau la neînțelegerea normelor rutiere necesare pentru noua categorie de vehicule.

Definiții tehnice: Categoria A1 include motociclete de maximum 125 cmc, cu o putere de 11 kW și un raport putere/greutate de maxim 0,1 kW/kg, precum și tricicluri cu motor de maximum 15 kW. Categoria B1 se referă la cvadricicluri ușoare, cu o greutate de până la 450-600 kg, în funcție de utilizare, având motoare de maximum 15 kW.

Informatii preluate si adaptate din: Ziua de Constanta
Etichete: legislație permis de conducere Președintele României reexaminare siguranță rutieră
Autor: Radulescu Mihai