Inovație în decarbonizarea transportului naval: COMOTI și Portul Constanța deschid calea

Inovație în decarbonizarea transportului naval: COMOTI și Portul Constanța deschid calea
Pexels-Niklas Jeromin

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI joacă un rol central într-un proiect internațional dedicat decarbonizării transportului fluvial și maritim. Acesta se concentrează pe transformarea motoarelor diesel existente pentru a funcționa cu amoniac, având ca scop reducerea emisiilor de carbon.

Colaborând cu Universitatea Politehnica din București și sprijinit de o investiție semnificativă din partea Ameropa în compania LAST Energy, institutul a testat soluții menite să diminueze dependența de motorină. Rezultatele cercetărilor sugerează o posibilă reducere a consumului de motorină cu procente cuprinse între 30% și 50%, cu un potențial maxim de substituție de până la 90%.

Prin aceste inițiative, România își afirmă prezența în rândul țărilor care promovează inovația energetică în sectorul transporturilor, în contextul unor reglementări internaționale din ce în ce mai stricte. Proiectul are implicații nu doar tehnologice, ci și strategice, având scopul de a transforma rutele comerciale importante, cum ar fi cele de pe Dunăre, în modele de tranziție energetică.

Prima implementare comercială a acestei soluții va avea loc pe un împingător de barje din portul Constanța, un pas crucial pentru extinderea utilizării combustibililor alternativi în logistică. COMOTI va oferi expertiza necesară pentru a asigura maturizarea acestor soluții, demonstrând că tranziția energetică nu se bazează doar pe crearea de flote noi, ci și pe modernizarea celor existente, integrând cercetarea aplicată în infrastructura energetică de transport.

Etichete: amoniac cercetare COMOTI decarbonizare energii alternative portul Constanța soluții tehnologice transport naval
Autor: Alina Neagu