Zeci de cetățeni din Cluj s-au mobilizat recent pentru a protesta sub deviza „Vrem centură sub natură!”, manifestându-și preocuparea față de impactul ecologic al centurii metropolitane propuse, care ar urma să treacă prin pădurea Făget, situată în apropierea cartierelor Mănăștur și Câmpului.
Adrian Dohotaru, unul dintre organizatorii protestului, a subliniat efectele negative ale defrișărilor asupra climatului local, menționând că diferențele de temperatură între cartierele Mănăștur și Mărăști pot ajunge până la 8 grade Celsius, o situație generată de pădurea Făget, care funcționează ca un climatizator natural. Activistul a cerut Primăriei să ia în considerare alternative viabile pentru acest proiect.
Conform estimărilor activiștilor, implementarea acestui proiect ar duce la tăierea a aproximativ 20.000 de copaci pe o suprafață de peste 50 de hectare, ceea ce ar reprezenta cea mai mare defrișare rezultată dintr-un proiect rutier în Cluj, iar unele estimări ar putea fi chiar mai pesimiste. De asemenea, se teme că lucrările de construcție vor afecta o zonă și mai extinsă din pădure.
Printre soluțiile avansate de protestatari se numără reproiectarea traseului și construirea de tuneluri mai lungi, sub pădure, deși aceste măsuri ar presupune costuri suplimentare și întârzieri în execuție. Protestatarii contestă actualele propuneri de tuneluri, considerându-le insuficiente pentru a proteja ecosistemul forestier.
Un sondaj recent a relevat că 57% dintre clujeni sunt împotriva proiectului în forma sa actuală, mai ales în ceea ce privește traversarea pădurii. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 800 de persoane, având un grad de eroare de ±3,5%.
Organizatorii protestului au anunțat și un eveniment de dezbatere intitulat „Vrem natură sub centură!”, unde specialiști vor discuta despre alternative pentru traseul centurii, astfel încât Clujul să beneficieze de infrastructură modernă fără a afecta mediul.
Deși lucrările nu au început încă, protestatarii consideră că există timp pentru a schimba direcția proiectului. „Dacă primarul Emil Boc a estimat că se va circula din 2023, înseamnă că proiectul poate fi revizuit pentru a proteja Făgetul. Aceasta nu este doar o pădure, ci plămânul Clujului,” a concluzionat Dohotaru.