Comunitatea maghiară din Cluj-Napoca se bucură de realizări semnificative, tinerii absolvenți de liceu având o performanță remarcabilă la examenul de Bacalaureat din 2025.
Viceprimarul Olah Emese a anunțat o creștere de 8% a procentului de promovare în rândul elevilor maghiari, ceea ce reprezintă o apropiere considerabilă de media națională. Această evoluție este considerată un „succes istoric” de către liderii comunității.
Comparativ cu anul anterior, când rata de promovare era cu 12,2 puncte procentuale sub media națională, în 2025 această diferență s-a redus la 5,2 puncte. Olah Emese a subliniat că această îmbunătățire este rezultatul unor eforturi susținute în domeniul educației pentru minorități.
Un aspect remarcabil al acestui examen a fost creșterea ratei de promovare la Limba și literatura română, care a înregistrat o îmbunătățire de 8%. Aceasta a fost posibilă datorită introducerii unor subiecte separate pentru elevii vorbitori de limbă maghiară, adaptate la curriculumul specific.
La nivel național, 81,9% dintre elevii maghiari au reușit să promoveze examenul. Zoltan Kallos, secretar de stat responsabil cu educația minorităților, a explicat că întrebările de examen au fost concepute de profesori familiarizați cu programa școlară, ceea ce a contribuit la rezultate mai bune.
Promoția din acest an a fost prima care a studiat limba română conform unor reglementări noi, ceea ce a avut un impact pozitiv asupra rezultatelor. Totuși, în unele licee din afara Cluj-Napoca, cum ar fi cel din Gherla, au fost întâmpinate dificultăți, cu 9 elevi respinși din 50.
În Cluj-Napoca, liceele au obținut rezultate variate, Liceul Teoretic „Apaczai Csere Janos” având doar un singur elev respins din 73, cu o medie generală de 7,17. La Liceul Teoretic „Bathory Istvan”, din 76 de elevi, 7 au fost respinși, dar majoritatea au obținut note între 7 și 9 la proba de limba română.
La alte licee, cum ar fi „Janos Zsigmond” și „Brassai Samuel”, toți elevii au promovat, însă cu note variate la limba română, ceea ce indică necesitatea unor îmbunătățiri continue în educație.