Cluj-Napoca este clasificat printre cele mai poluate orașe din România, cu un nivel crescut de poluare cauzat de dioxidul de azot (NO2), provenit în principal din trafic. Conform unui raport din 2020, orașul se află printre cele mai poluate din Europa, iar în 2024, alături de Timișoara și București, a fost menționat ca având un aer extrem de poluat.
Imaginile primite de la un cititor subliniază problema, arătând un șofer care circulă cu un vehicul evident necorespunzător, care nu ar fi trecut inspecția tehnică periodică. Această situație ridică întrebarea retorică: „Poliția ce face?”
Un cititor a exprimat uimirea față de faptul că astfel de vehicule poluante pot circula în oraș, menționând că era deranjat de fumul dens emanat de mașina respectivă. El s-a întrebat cum este posibil ca un vehicul care emite atât de mult fum să fi obținut aprobarea pentru circulație.
În România, șoferii trebuie să fie conștienți că nu este legal să circule cu mașini care emit fum excesiv. Vehiculele trebuie să respecte standardele de emisii prevăzute de lege, cum ar fi Euro 3, Euro 4 sau Euro 6. Fumul negru, alb sau albastru în exces semnalează, de obicei, probleme tehnice și depășirea limitelor admise.
În conformitate cu legislația română și europeană, vehiculele care depășesc limitele de poluare nu ar trebui să circule pe drumurile publice. Dacă un șofer este oprit în trafic și vehiculul său emite fum excesiv, poliția poate solicita un control tehnic. Dacă vehiculul nu respectă normele, se poate reține certificatul de înmatriculare, iar șoferul va fi sancționat.
Amenzile variază, dar în România pot fi semnificative, ajungând la câteva sute de lei, iar dreptul de circulație poate fi suspendat până la remedierea problemelor. De exemplu, în aprilie 2025, un șofer din Arad a fost sancționat cu o amendă de aproximativ 1.012,50 lei și a avut permisul suspendat pentru 30 de zile după ce a provocat fum dens în trafic.