Urgent: Pod peste Dunăre la Silistra, cheia conectării sudului Europei

Urgent: Pod peste Dunăre la Silistra, cheia conectării sudului Europei
Pexels-Zafer Erdoğan

Traversarea Dunării între Călărași și Silistra se face în prezent exclusiv cu bacul, în ciuda apelurilor autorităților bulgare pentru construirea unui nou pod care să unească cele două maluri. Viceprim-ministrul și ministrul bulgar al Transporturilor, Grozdan Karadjov, a subliniat importanța acestui proiect în timpul unei vizite la Silistra.

„Podul de la Silistra este esențial pentru coridorul sud-nord, care leagă Bulgaria de România, Moldova și Ucraina, și este o prioritate pentru Uniunea Europeană”, a declarat ministrul.

Karadjov a menționat că Bulgaria este pregătită să contribuie atât financiar, cât și tehnic la realizarea proiectului, dar a exprimat îngrijorarea că lipsa de voință politică din partea României reprezintă un obstacol. „Problema nu este de ordin financiar, ci de voință. Fără implicarea României, dezvoltarea regiunilor de-a lungul Dunării este blocată”, a adăugat el.

Ministrul a promis că va aborda subiectul la nivelul Comisiei Europene, cu scopul de a găsi soluții pentru construirea, împreună cu România, a două noi poduri peste Dunăre.

În plus, România și Bulgaria au reluat discuțiile pentru un al doilea pod între Ruse și Giurgiu, destinat să diminueze aglomerația. Premierii celor două țări au convenit să formeze un grup comun de lucru pentru a coordona aceste proiecte transfrontaliere.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit 11 oferte pentru realizarea studiului de fezabilitate al noului pod, cu un contract evaluat la peste 60 de milioane de lei, finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei.

Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a subliniat că studiul va evalua amplasamentul optim, tipul de pod și soluțiile de conectivitate la infrastructura existentă. „Acest pod va stimula dezvoltarea economică a regiunilor dunărene și va întări legăturile comerciale între România și Bulgaria”, a afirmat Cristian Pistol, șeful CNAIR.

Guvernatorul regiunii Ruse, Dragomir Draganov, a anunțat că finanțarea necesară pentru construcția podului este asigurată din fonduri europene de 2,5 miliarde de euro, iar lucrările ar putea demara în 2026, odată ce proiectarea este finalizată.

Draganov a adăugat că, în paralel, autoritățile bulgare așteaptă ca Ministerul Transporturilor din România să reabiliteze drumul de legătură către feribotul Ruse-Giurgiu, pentru a facilita traficul până la finalizarea noului pod.

Noul pod va avea o importanță strategică pentru coridorul militar rapid Grecia-România, susținut de Uniunea Europeană și NATO. Ministrul interimar al Apărării din Bulgaria, Atanas Zapryanov, a subliniat că infrastructura dunăreană va fi crucială pentru mobilitatea forțelor aliate în Europa de Est.

În prezent, România și Bulgaria sunt conectate prin doar două poduri peste Dunăre: Giurgiu-Ruse și Calafat-Vidin. Proiectul unui pod între Călărași și Silistra este considerat o soluție viabilă pentru fluidizarea transportului între Balcani și nordul Europei, având potențialul de a reduce semnificativ timpul de traversare și de a stimula comerțul, aducând beneficii economice directe regiunilor implicate.

Etichete: Bulgaria comerț dezvoltare Dunăre infrastructură pod România Silistra transport Uniunea Europeană
Autor: Mihai Ionescu