De la începutul anului, aproximativ 20% din vehiculele verificate la Registrul Auto Român (RAR) au fost respinse din cauza defecțiunilor grave. Majoritatea mașinilor implicate provin din import și prezintă probleme variate, de la sistemele electrice la frâne și roți.
În total, peste 300.000 de vehicule au fost supuse inspecției, iar un număr semnificativ dintre acestea nu au îndeplinit criteriile de siguranță. Şerban Dobre, director de omologări, a subliniat că există un termen de 30 de zile în care proprietarii trebuie să remedieze defecțiunile înainte de a reveni pentru o nouă verificare.
În plus, aproape 50.000 de mașini au fost trimise la RAR din cauza neregulilor constatate de poliția rutieră, iar șoferii care circulă cu vehicule defecte riscă să rămână fără talon sau plăcuțe de înmatriculare.
Mulți dintre șoferi nu își verifică vehiculele într-un service autorizat înainte de a se prezenta la RAR, ceea ce duce la respingeri. Dan Barbu, președinte al Patronatului Serviceurilor Auto, a menționat că mulți cumpără mașini ieftine fără a verifica starea acestora, fiind expuși riscurilor legate de siguranța rutieră.
Inspecția Tehnică Periodică (ITP) este obligatorie la fiecare doi ani, iar pentru mașinile mai vechi de 10 ani, anual. Peste 100.000 de vehicule au fost respinse în urma acestor inspecții în acest an, cauzele fiind frecvent legate de defecțiuni ale frânelor, sistemului de direcție sau modificări neomologate.
Pe drumurile din România circulă în prezent peste 10 milioane de autovehicule, dintre care aproximativ 3 milioane au o vechime de peste 20 de ani, ceea ce ridică îngrijorări cu privire la siguranța acestora.