Începând cu 1 ianuarie 2026, proprietarii de autovehicule din România se vor confrunta cu o majorare a impozitului auto, în special cei care dețin mașini cu motoare Euro 4 sau mai vechi. Această măsură vizează combaterea poluării și se va reflecta în impozitul anual, care ar putea crește cu până la 60% față de valoarea actuală.
În prezent, impozitul auto este stabilit la 10 lei pentru fiecare 200 cmc. Astfel, un vehicul cu un motor de 1.400-1.600 cmc plătește între 60 și 80 de lei anual. Iată cum se structurează impozitul în funcție de capacitatea cilindrică:
- 40 lei – motoare sub 1.000 cmc;
- 50 lei – motoare între 1.001 cmc și 1.200 cmc;
- 60 lei – motoare între 1.201 cmc și 1.400 cmc;
- 70 lei – motoare între 1.401 cmc și 1.600 cmc;
Vehiculele cu capacitate cilindrică mare vor resimți o creștere semnificativă a impozitului. De exemplu, pentru motoare între 3.201 cmc și 3.400 cmc, taxa poate ajunge la aproximativ 6.360 lei, iar pentru motoare între 3.801 cmc și 4.000 cmc, impozitul se apropie de 7.500 lei pe an.
Introducerea acestei taxe de poluare este un răspuns la cerințele Comisiei Europene, care solicită măsuri pentru reducerea poluării și a deficitului bugetar. Astfel, impozitul va lua în considerare nu doar capacitatea cilindrică, ci și vechimea și nivelul de emisii al vehiculului. De exemplu, impozitul pentru o mașină cu motor de 1.6 litri ar putea crește de la 80 la 130 lei.
Potrivit Institutului Național de Statistică, în România sunt înmatriculate peste 10 milioane de vehicule, dintre care aproximativ 6.6 milioane au norme de poluare Euro 4, Euro 3, Euro 2, Euro 1 sau Non-Euro. Aceste mașini vor fi afectate de noua impozitare, având în vedere că emisiile lor sunt mai ridicate.