Ministerul Dezvoltării a lansat în consultare publică planurile de reformă a administrației publice, care preconizează o reducere semnificativă a personalului. Concret, se estimează că vor dispărea peste 6.000 de posturi din rândul demnitarilor atât la nivel central, cât și local, alături de noi reglementări pentru evaluarea performanței angajaților din sectorul public.
Printre măsurile propuse se numără eliminarea unui consilier personal de la fiecare cabinet al demnitarilor, adaptată în funcție de dimensiunea localităților. Această inițiativă ar putea conduce la o economisire estimată de 581.760.000 lei anual și 193.920.000 lei pe ultimele patru luni ale anului 2025, conform documentelor oficiale.
În prezent, în România, există 10.126 de posturi pentru consilieri în administrația publică, cu variații semnificative în funcție de tipul de cabinet. De exemplu, cabinetul prim-ministrului are 9 posturi, în timp ce la nivelul local, numărul variază de la 6 posturi pentru primarul general al Bucureștiului până la un singur post pentru viceprimarii din comune.
Reforma vizează, de asemenea, introducerea unui sistem de evaluare a performanțelor care să încurajeze meritocrația. Aceasta include limitarea mandatelor și rotația funcționarilor publici, pentru a reduce politizarea funcțiilor publice. Măsurile propuse vizează atât evaluări multianuale ale performanțelor, cât și flexibilizarea programului de muncă, inclusiv opțiunea de a lucra cu normă parțială.