Provocările financiare ale autostrăzilor din România: banii se termină luna viitoare

Provocările financiare ale autostrăzilor din România: banii se termină luna viitoare

Asociația Pro Infrastructură a tras un semnal de alarmă cu privire la problemele financiare care afectează proiectele de infrastructură rutieră din România. Conform declarațiilor organizației, luna viitoare ar putea marca sfârșitul fondurilor destinate autostrăzilor, iar liderii politici par să evite asumarea responsabilității pentru starea actuală a șantierelor.

În contextul constrângerilor bugetare, asociația subliniază că deciziile care vor influența continuarea lucrărilor se vor lua în mod netransparent și ad-hoc. Constructorii sunt deja în alertă, iar Umbrărescu, unul dintre cei mai mari antreprenori din domeniu, a dat semnale de îngrijorare. În trecut, acesta a amenințat cu rezilierea contractelor din cauza întârzierilor în actualizarea prețurilor, o problemă ce a fost accentuată de pandemia globală și conflictul din vecinătate.

Recent, statul român a efectuat plăți de aproximativ 300 de milioane de lei către grupul UMB, cu facturi restante de 1,1 miliarde de lei în așteptare. Deși nu există întârzieri semnificative în plăți, asociația avertizează că situația ar putea deveni critică dacă Ministerul Transporturilor nu va obține 4-5 miliarde de lei suplimentari în cadrul rectificării bugetare din luna viitoare.

Un alt aspect îngrijorător este că România a angajat un număr prea mare de proiecte rutiere, o problemă recunoscută și de Comisia Europeană. Proiectele în valoare de 5,5 miliarde de euro alocate pentru infrastructura rutieră vor fi consumate până în 2027-2028, în condițiile în care cererea totală depășește 25 de miliarde de euro.

Etichete: autostrăzi infrastructură Pro Infrastructură probleme financiare România
Autor: Radulescu Mihai