Proiectul feroviar Brașov-Sighișoara, o realizare impresionantă, confruntată cu dificultăți financiare

Proiectul feroviar Brașov-Sighișoara, o realizare impresionantă, confruntată cu dificultăți financiare

Proiectul feroviar Brașov-Sighișoara, parte integrantă a coridorului Rin-Dunăre, se confruntă cu întârzieri semnificative din cauza lipsei de fonduri. Aceasta modernizare ar trebui să permită circulația trenurilor cu o viteză de 160 km/h.

Pe cel mai dificil sector, șantierul este pustiu, fiindcă muncitorii angajați de compania grecească Aktor nu au primit salariile. Constructorul susține că plățile din partea statului român au fost insuficiente.

Patru utilaje de forare, cunoscute sub numele de „cârtițe” - Eleni, Varvara, Alexandra și Konstantina - sunt prezente în județul Brașov pentru a săpa galerii de peste 20 de kilometri. Deși operațiunea a început acum un an, lucrările sunt suspendate, deoarece muncitorii nu au fost plătiți de două luni.

„Aproximativ 170 de muncitori suntem, toți ne-am oprit de trei săptămâni. Din ianuarie, problemele s-au agravat. Am încercat o soluționare amiabilă, dar fără succes. Lucrăm doar o săptămână pe lună, restul timpului fiind opriți din cauza lipsei de materiale și a fondurilor pentru salarii,” au declarat muncitorii reporterilor Pro TV.

Costurile proiectului au crescut semnificativ. Sectorul de cale ferată Apața-Cața din județul Brașov, parte a coridorului Rin-Dunăre, ar trebui să permită trenurilor să circule cu 160 km/h. Investiția, estimată inițial la 3 miliarde de lei, a început în 2020, iar finalizarea era preconizată pentru anul viitor. Totuși, lucrările sunt abia la jumătate, iar inflația a contribuit la creșterea costurilor.

Constructorul a recunoscut existența unor sincope în fluxul de încasări legate de ajustările de prețuri, ceea ce a condus la întârzieri. Totuși, Aktor a asigurat că situația se va rezolva până la sfârșitul lunii mai.

Ministerul Transporturilor, reprezentat de Ionuț Săvoiu, a declarat că CFR nu are datorii către executanți, dar a recunoscut că actualizarea prețului lucrării, aprobată de Guvern în aprilie, ar putea genera noi plăți. „De 5 luni de zile stăm pe finanțare de la bugetul de stat, iar problemele cu plățile nu sunt surprinzătoare,” a adăugat Ionuț Ciurea, din asociația Pro Infrastructura.

O veste pozitivă este faptul că Uniunea Europeană va asigura fondurile necesare printr-un alt program de finanțare care va fi implementat curând.

În această primăvară, costurile de modernizare a liniei Brașov-Sighișoara au crescut, după ce Guvernul a aprobat o hotărâre privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului. Recent, CFR a semnat un nou act adițional cu asocierea RailWorks, care include Aktor S.A. (lider), Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A., iar valoarea contractului a fost suplimentată cu 4.096.992,56 lei fără TVA, atingând un total de 2.981.779.293,34 lei fără TVA.

În februarie, Aktor anunța că forează două perechi de tuneluri pe subsecțiunea 2 Apața – Cața, utilizând patru mașini de forat (TBM, de la Tunnel Boring Machines), care se află în colinele din apropierea localității Racoș. Două dintre acestea, Eleni și Varvara, execută lucrările pentru tunelurile din direcția sudică, în timp ce Alexandra și Konstantina forjează tunelurile Homorod, fiecare având o lungime de 5,1 km.

Tunelurile vor fi conectate prin galerii: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri pentru tunelul Ormeniș, și 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri pentru tunelul Homorod.

Sursa stire:
Etichete: Aktor Brașov fonduri europene infrastructură întârzieri modernizare proiect feroviar Sighișoara transport
Autor: Radulescu Mihai