Imagini impresionante din interiorul tunelurilor gemene de la Racoș-Ormeniș au fost publicate recent, oferind o privire asupra lucrărilor pentru calea ferată de mare viteză ce va lega Brașov de Sighișoara. Dumitru Cojocea, directorul de proiect al șantierului AKTOR România, a împărtășit aceste capturi pe o rețea de socializare.
Inginerii echipei AKTOR lucrează la instalarea unuia dintre cele șapte inele prefabricate de beton, fiecare având un diametru interior de 8,6 metri. Proiectul prevede utilizarea a 15.714 inele de beton, dintr-un total de peste 110.000 de elemente prefabricate, pentru a construi cele patru tuneluri care sunt în prezent în construcție, folosind tehnologia TBM (Tunnel Boring Machine).
TBM-ul este un utilaj sofisticat, dotat cu un cilindru de mari dimensiuni din oțel, care include un cap de tăiere rotativ ce forează solul sau roca, în timp ce inelele de beton sunt montate în spate pentru a forma pereții tunelului. Aceste mașini pot depăși 100 de metri lungime și pot foreza, în medie, între 18 și 30 de metri pe zi, în funcție de tipul de sol întâlnit.
Lucrările pe loturile 1 și 3 ale căii ferate Brașov-Sighișoara progresează rapid, cu muncitori de la compania elenă Aktor activând pe o distanță totală de 84 km. Finalizarea celor trei tronsoane va reduce timpul de călătorie cu trenul între Brașov și Sighișoara de la trei ore și jumătate la doar o oră și jumătate.
Conform celor mai recente rapoarte, proiectul de modernizare de pe loturile 1 și 3 (Brașov-Apața și Cața-Sighișoara) a atins un progres fizic de 49,74%. La sfârșitul lunii mai, stadiul fizic al acestor lucrări era de 48,48%.
Cele mai avansate lucrări sunt observate pe Lotul 3 (Cața-Sighișoara), unde terasamentele au început să prindă formă atât la suprafață, cât și în subteran. Pe Lotul 1 (Brașov-Apața), s-au realizat progrese în ceea ce privește piloții forați pentru viaductul Măieruș și s-au aplicat tehnici de îmbunătățire a solului în zona luncii Oltului, prin metoda jet grouting.