În urmă cu patru ani, Guvernul român a inițiat Programul Investițional 2021 – 2030, având ca scop prioritizarea a 27 de proiecte de autostrăzi și drumuri expres. Acestea au fost selectate pe baza criteriilor de eficiență economică și conectivitate strategică, urmând a fi finanțate prin Programul Transport.
În ciuda acestor intenții, doar patru dintre aceste proiecte au avansat spre faza de execuție, conform unei analize recente. Un exemplu notabil al stagnării este drumul de mare viteză București – Giurgiu, care a coborât de pe locul doi în clasamentul priorităților din 2021 până pe poziția 23, fiind abia acum lansat la licitație pentru studiul de fezabilitate.
Proiecte precum autostrada A3 Ploiești – Brașov, care a fost împărțită în două tronsoane, au suferit de asemenea o retrogradare semnificativă. Acesta a fost transferat de la CNAIR la CNIR și se află într-o situație complicată, cu contractul pentru studiul de fezabilitate suspendat în ultimele trei luni.