Mulți șoferi subestimează impactul oboselii asupra capacității de a conduce. Aceștia pot parcurge distanțe mari fără pauze, crezând că vor ajunge mai repede la destinație. Totuși, oboseala reduce semnificativ concentrarea și timpul de reacție, putând conduce la accidente grave, cum ar fi adormirea la volan sau neobservarea unor manevre importante.
Poliția Rutieră subliniază importanța de a face pauze regulate. Chiar și o oprire de 10 minute poate fi benefică atunci când apar primele semne de oboseală.
Deși Codul Rutier nu prevede în mod specific sancțiuni pentru oboseala la volan, polițiștii pot aplica amenzi șoferilor care nu mai sunt apți fizic sau mental pentru a conduce. Conform Articolului 100 din Legea Circulației, oboseala este considerată o formă de distragere a atenției, iar sancțiunile pentru asemenea acțiuni se încadrează în clasa a II-a. Astfel, amenzile pot varia între 810 și 1.012,5 lei.
Deocamdată, nu există un aparat care să măsoare nivelul de oboseală al șoferilor. Polițiștii se bazează pe observațiile comportamentale, cum ar fi modul de vorbire și reacțiile șoferului. În cazuri extreme, dacă se constată o stare avansată de oboseală, aceștia pot decide să oprească șoferul și să solicite o evaluare medicală sau psihologică, posibil la un centru specializat.
Înainte de a pleca la drum, se recomandă odihna adecvată, cel puțin opt ore, și pauze la fiecare două ore de condus sau după 160 de kilometri. Călătoriți cu un partener care să monitorizeze starea de oboseală și, dacă este cazul, să preia volanul.
Statisticile arată că majoritatea accidentelor cauzate de oboseală se petrec în apropierea destinației, când șoferii, relaxați că sunt aproape de casă, pot cădea pradă somnului la volan.