Epuizarea directorilor de școli: o criză de leadership în educație

Epuizarea directorilor de școli: o criză de leadership în educație
Pexels-Photo By: Kaboompics.com

La începutul anului școlar 2025-2026, Asociația Comunitatea pentru excelență în management școlar (CEMS) a realizat un sondaj pentru a evalua starea de spirit a directorilor de școli. Rezultatele au relevat o combinație alarmantă de epuizare, frustrare și scădere a motivației, cauzate de volumul crescut de sarcini administrative și de incertitudinile legislative.

Majoritatea directorilor au raportat că prima lună de școală a fost mai dificilă decât în anii anteriori. Aproape 68% dintre respondenți au declarat că acest început de an a fost cel mai provocator din ultimii ani, cu un volum de muncă semnificativ crescut. Aproape 51% dintre directori au norma minimă de predare de 10 ore pe săptămână, iar unii ajung până la 18 ore, ceea ce afectează capacitatea de a se concentra pe aspectele de management și planificare.

Directorii au descris atmosfera de muncă ca fiind „haotică” și „plină de hârtii”, cu termene de livrare foarte scurte. Această presiune s-a intensificat datorită noilor reglementări și a necesității de a gestiona diverse programe sociale.

Pe de altă parte, 32,6% dintre directorii intervievați s-au declarat motivați să își îndeplinească sarcinile, în timp ce 46,5% au simțit că eforturile lor nu sunt apreciate. Nivelul de epuizare profesională a fost alarmant, cu 85% dintre respondenți raportând scoruri ridicate pe scala burnout-ului, indicând un stres semnificativ.

În ceea ce privește intenția de a participa la următorul concurs pentru posturile de directori, 75% dintre respondenți au exprimat îndoieli. Dintre aceștia, aproape 27% nu intenționează să mai candideze. Principalele motive menționate au fost salariile considerate insuficiente și volumul excesiv de muncă. De asemenea, mulți au subliniat lipsa de recunoaștere a muncii lor și presiunea administrativă constantă.

Directorii au solicitat măsuri pentru reducerea volumului de muncă, degrevarea totală de orele de predare și debirocratizarea proceselor educaționale. Aceste solicitări reflectă o nevoie acută de sprijin și resurse, pentru a putea gestiona mai eficient responsabilitățile lor.

Etichete: directori școli epuizare profesională management educațional motivație reglementări legislative
Autor: Radulescu Mihai