Vrabie Mircea 22 mai 2025
3 minute de citit
În cadrul recentelor alegeri, un număr semnificativ de români au căzut victimă hipnomarketingului suveranist, avându-i ca protagoniști pe Călin Georgescu și George Simion.
„Lucrez în marketing de 27 de ani. Cu toate acestea, ceea ce am observat la aceste alegeri depășește orice strategie de marketing. Nici mărcile cunoscute precum Apple, Nike, Coca-Cola sau Starbucks nu au realizat ceea ce s-a întâmplat în România. Aș numi acest fenomen... hipnomarketing. Totuși, nu este nici măcar marketing în sensul clasic. Este un mic studiu pe care l-am realizat personal, din interes profesional”, a declarat specialistul în marketing și publicitate Călin Coman.
„Atunci când o persoană pare să urmeze un discurs «fără a pune întrebări», «orb la fapte» sau «fermecat de mesaj», asociem această stare cu ideea de hipnoză. În această campanie, s-a utilizat un limbaj cu valențe hipnotice și spirituale, destinat să genereze o rezonanță emoțională profundă, mai degrabă decât să convingă rațional. Fenomenul depășește logica. S-au folosit termeni încărcați de simboluri, mituri, arhetipuri și sugestii subtile care acționează asupra subconștientului colectiv. Este ca o pandemie care se răspândește în subconștiente”, a continuat Călin Coman.
Acesta a adăugat: „Este o situație extrem de periculoasă, din perspectiva mea. Termeni precum «imaginați-vă», «simțiți», «acum», «doar pentru tine», «tu ești răspunsul» acționează direct asupra subconștientului. Cu tot respectul pentru milioanele de oameni implicați, este absolut surprinzător cum poți hipnotiza atât de mulți indivizi și să-i direcționezi spre un scop anume. Marketingul clasic nu are un asemenea impact. Există și în marketing evangheliști de brand, dar nu atinge acest nivel de hipnoză, deși avem exemple de mărci care aplică aceste tehnici”, a subliniat el.
Ulterior, Coman a evidențiat: „Studiind fenomenul, observ că totul se reduce la modul de comunicare și la termenii utilizați. Mă refer la termeni cu încărcătură spirituală/mistică: Divin, Esență, Suflet, Lumina interioară, Focul sacru, Duh, Chemare lăuntrică. Aceștia evocă mister, profunzime și o misiune superioară, creând o legătură cu ceva sacru și universal. De asemenea, termeni identitari/mitici precum Neam, Străbuni, Rădăcini, Tradiție sacră, Țara profundă, Moștenire spirituală, Matcă construiesc un sentiment de apartenență, destin colectiv și legătură strânsă cu istoria și cultura. În fine, există și termeni care sugerează o întoarcere la natură/purificare: Puritate, Regenerare, Viață simplă, Pământ viu, Hrană curată, Natură sacră, cuvinte care stârnesc dorința de autenticitate și siguranță prin reconectarea cu esențialul și natura.”