În România, costul producerii unei mașini este de 12 ori mai mic decât în Germania, conform unui studiu realizat de firma de consultanță Oliver Wyman.
Studiul a analizat structura costurilor de salarizare per mașină produsă în Germania, comparativ cu alte țări. Potrivit rezultatelor, Germania se situează pe primul loc cu cel mai mare cost de salarizare, de 3.307 dolari/mașină. Pe locul al doilea se află Marea Britanie, cu un cost de 2.333 dolari/mașină, urmată de Italia, care are un cost de 2.067 dolari/mașină. Franța ocupă locul patru, cu 1.569 dolari/mașină.
Statele Unite se află pe locul cinci, generând costuri de 1.341 dolari/mașină, ceea ce reprezintă de 2,5 ori mai puțin decât Germania. Autorii studiului subliniază că această diferență, împreună cu tarifele din SUA, ar putea determina producătorii auto germani să își mute o parte din producție în Statele Unite.
De asemenea, Japonia se dovedește a fi mult mai competitivă decât Germania și SUA, având un cost de 769 dolari/mașină. Aceasta eficiență se datorează volumului mare de producție raportat la numărul de angajați și liniilor de asamblare eficiente, concepute pe baza principiului producției sincronizate cu precizie.