Asociația Metropolitană de Transport Brașov a semnat recent un contract pentru elaborarea Studiului de fezabilitate necesar implementării unui tren metropolitan. Această inițiativă a fost atribuită unei asocieri de firme, condusă de TTL Planning, împreună cu Metrans Engineering și Bomap Engineering.
Studiul de fezabilitate va constitui baza pentru o cerere de finanțare nerambursabilă de 238 de milioane de euro, fonduri ce vor fi accesate prin Programul Operațional Sectorial (POS) Transport. Cererea de finanțare este planificată pentru începutul anului viitor, cu scopul de a extinde termenul de depunere, având în vedere că apelul pentru proiecte de acest tip se închide în decembrie 2025.
Până în prezent, doar orașele Cluj și Oradea au solicitat astfel de fonduri, iar Iașiul se află într-o situație similară cu Brașovul.
Directorul Asociației Metropolitane de Transport, George Cornea, a exprimat speranța ca noul sistem feroviar să devină operațional începând din 2029.
Proiectul are ca scop principal conectarea Brașovului cu aeroportul de la Ghimbav și include trei trasee feroviare dedicate transportului de navetă: TM1 (Halta Stupini - Gara Brașov), TM2 (Codlea - Sfântu Gheorghe) și TM3 (Zărnești - Dârste). Acestea vor avea opriri în diverse cartiere și localități din apropiere.
Printre obiectivele proiectului se numără reabilitarea stațiilor CFR existente, amenajarea de noi puncte de oprire și achiziția de material rulant modern. De asemenea, se urmărește integrarea transportului feroviar într-un sistem metropolitan eficient.
Președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, a declarat că demararea documentației pentru acest proiect reprezintă un pas important către un transport rapid și ecologic în zona metropolitană.
Contractantul va avea un termen de 12 luni pentru finalizarea documentațiilor tehnice, iar valoarea estimată a serviciilor de proiectare este de 7.500.000 lei, la care se adaugă TVA.