Botswana își propune să adopte modelul Brașovului în domeniul învățământului dual

Botswana își propune să adopte modelul Brașovului în domeniul învățământului dual

Botswana își propune să adopte modelul Brașovului în domeniul învățământului dual.

Liliana Jighira, 27 mai 2025

Timp de citire: 5 minute

Primarul municipiului Brașov, George Scripcaru, a primit astăzi vizita unei delegații guvernamentale din Republica Botswana, condusă de ministrul educației Prince Maele. Această vizită a avut ca scop analiza modului în care funcționează sistemul educațional profesional dual, considerat cel mai de succes model din România de colaborare între mediul educațional, administrația publică și mediul de afaceri. Alături de primar au fost prezenți și reprezentanții DWK Fit for Future și ai sectorului de afaceri.

Potrivit ministrului Prince Maele, obiectivul actualului guvern este de a investi semnificativ în dezvoltarea tinerilor din Botswana, o țară aflată în plină expansiune, care necesită forță de muncă bine pregătită, în special în domeniul tehnic.

„Am venit aici pentru a efectua un exercițiu de benchmarking (o comparație a practicilor, performanțelor sau proceselor educaționale). Lumea de azi se îndreaptă spre îmbunătățirea competențelor tinerilor, deoarece, așa cum știți, atunci când investești în tineri, îmbunătățești economia țării. De aceea, am venit aici pentru a observa sistemul educațional românesc, care ne-a impresionat. În Botswana avem învățământ tehnic și profesional, dar nu este dual. Sistemul vostru este foarte interesant, deoarece implică industria în procesul educațional, spre deosebire de situația din Botswana, unde întâmpinăm dificultăți în a aduce industria mai aproape de educație. Frumusețea sistemului românesc constă în integrarea acestuia în educația tehnică și profesională, ceea ce ar putea rezolva problema neconcordanței competențelor. Noi oferim formare, dar absolvenții noștri nu dispun întotdeauna de competențele solicitate de industrie. Cu sistemul românesc, ceea ce caută industria este exact ceea ce învață elevii, datorită relației duale între industrie și educație. Aceasta este ceea ce ne entuziasmează și dorim să colaborăm cu România”, a declarat ministrul educației din Botswana, Prince Maele.

În timpul discuțiilor, primarul George Scripcaru a prezentat acest sistem educațional și istoria dezvoltării sale în România, Brașovul fiind pionier în colaborarea dintre mediul instituțional și cel privat. De asemenea, primarul a subliniat importanța dorinței ministrului educației de a replica acest model la nivel național, ceea ce ar facilita implementarea sistemului profesional dual, evitând problemele întâmpinate în primii ani de funcționare a acestui sistem, când nu exista legislația adecvată. Atunci, Primăria Brașov, Inspectoratul Școlar și companiile locale au preluat responsabilitatea de a crea procedurile necesare pentru funcționarea învățământului profesional, într-o perioadă când acesta era considerat lipsit de importanță.

„Mă bucur că domnul ministru a fost introdus în programul pe care îl avem aici, în România, și că a vizitat Brașovul. Este important ca bunele practici de la Brașov să fie considerate exemple pentru alte țări. Suntem un exemplu de bună practică, chiar dacă la început mulți nu ne-au dat șanse. Am avut curajul de a ne asuma această responsabilitate, în condiții dificile, și am reușit, deoarece generații întregi de absolvenți de la școala profesională și-au găsit un drum în viață. Au învățat o meserie, și-au întemeiat familii și mulți au rămas aici, în Brașov. Cred că și în Botswana se poate întâmpla același lucru, mai ales că domnul ministru are intenția de a replica modelul nostru la nivel național, reglementând de la început acest parteneriat. Ca administrație, avem obligația de a oferi tinerilor posibilitatea de a se pregăti în domeniile cu cerere pe piața muncii, oferindu-le astfel șansa de a-și găsi un loc de muncă la finalul studiilor și de a deveni membri activi ai comunității”, a explicat primarul George Scripcaru.

La finalul întâlnirii, ministrul Prince Maele a apreciat ospitalitatea românilor și a brașovenilor: „Trebuie să le spun că ospitalitatea pe care ne-au oferit-o este minunată și dorim ca relația dintre România și Botswana să ajungă la niveluri și mai înalte. Este prima mea vizită în România și nu am întâlnit niciodată oameni atât de minunați ca românii”.

Școala Profesională Germană Kronstadt

Înființată în 2012, Școala Profesională Germană Kronstadt (SPGK) este prima și singura instituție de învățământ profesional din România care operează exclusiv în sistem dual, stabilind un standard de excelență educațională. De-a lungul celor 11 generații de absolvenți, școala a pregătit până în prezent 1967 de elevi în specializări precum: operator la mașini cu comandă numerică, electromecanic utilaje și instalații industriale, sculer-matrițer, sudor, operator-montator subansamble, confecționer articole din piele și înlocuitori, mecanic utilaje și instalații industriale, turnător, forjor tratamentist și operator fabricarea și prelucrarea polimerilor, asigurându-le competențele necesare pentru integrarea rapidă în industrie.

Datorită colaborării strânse cu 16 companii partenere în cadrul Campusului Tehnic Brașov și alături de Colegiul Tehnic Energetic Remus Răduleț, Școala Profesională Germană Kronstadt a extins și diversificat oferta educațională pe parcursul celor 13 ani de existență, facilitând accesul elevilor la certificări internaționale și oportunități profesionale valoroase, înregistrând o rată de angajare de peste 90% după finalizarea studiilor și obținerea certificatului de calificare profesională, de regulă la partenerii de studiu.

Pentru anul școlar 2024/2025, instituția numără 870 de elevi înscriși, dintre care 693 în învățământ profesional dual și 177 la seral, continuându-și misiunea de a atrage și forma tineri pentru cariere de succes în sectoare tehnologice și industriale.

Sursa stire:
Etichete: Botswana Brașov colaborare competențe economie educație învățământ dual sistem educațional tineri
Autor: Radulescu Mihai