Pe Magistrala 500 București Nord – Buzău - Suceava/Botoșani, zeci de trenuri trec prin restricții de circulație din cauza temperaturilor extrem de ridicate, care pot ajunge până la 60°C pe căile de rulare.
În această vară, CFR a raportat întârzieri semnificative pentru trenurile care circulă pe această magistrală, întârzieri generate atât de starea căilor ferate, cât și de defecțiunile tehnice ale locomotivelor și vagoanelor. În prezent, sunt în vigoare 22 de restricții de viteză, impuse din cauza deteriorării suprastructurii căii ferate. Trenurile afectate includ IR 1655, IR 1751, IC 551 și altele, cu întârzieri medii de până la șapte minute.
Întârzierile mai mari de șapte minute la sosiri sunt în principal cauzate de probleme tehnice apărute la echipamentele de transport, conform informațiilor transmise de CFR Călători.
Aceste restricții au fost implementate încă din luna iunie, în urma avertizărilor meteorologice. Atunci când temperatura aerului atinge 36°C, căile ferate pot înregistra până la 57°C, ceea ce necesită reducerea vitezei trenurilor de la 80 km/h la 50 km/h, în intervalul 14:00 - 18:00. De exemplu, trenul IR 1753 a înregistrat o întârziere de 37 de minute din cauza acestor limitări.
Ca o măsură de prevenire a dilatării termice a șinelor, CFR ia în considerare vopsirea acestora în alb, o practică utilizată în alte țări europene. Această soluție este în prezent testată de Regionala CF Timișoara și, în funcție de rezultate, ar putea fi extinsă pe mai multe magistrale din România.
Magistrala 500, o rută esențială în România, se întinde pe aproximativ 500 km și este una dintre cele mai frecventate căi ferate din țară.