Un număr semnificativ de trenuri întâmpină restricții pe ruta Magistrala 500, care leagă Bucureștiul de Buzău și Suceava/Botoșani, din cauza temperaturilor ridicate ce ating valori de până la 60°C pe căile de rulare. Compania Națională de Căi Ferate (CFR) a început să implementeze un experiment în zona Timișoara, vizând vopsirea șinelor pentru a diminua dilatarea acestora.
În această vară, CFR a anunțat întârzieri semnificative pentru zeci de trenuri care circulă pe Magistrala 500, întârzieri cauzate atât de condițiile necorespunzătoare ale infrastructurii feroviare, cât și de defecțiunile tehnice ale locomotivelor sau vagoanelor.
În prezent, există 22 de restricții de viteză pe această magistrală, impuse din cauza stării proaste a suprastructurii căii ferate. Trenurile afectate includ IR 1655, IR 1751, IC 551 și altele, cu întârzieri medii de până la 7 minute, în timp ce întârzierile mai mari au fost determinate de probleme tehnice.
Restricțiile de viteză au fost introduse în luna iunie, conform avertizărilor meteorologice, iar CFR a subliniat că, în zilele cu temperaturi de 36°C, temperatura pe șină poate atinge între 55°C și 57°C. În aceste condiții, viteza trenurilor este redusă de la 80 km/h la 50 km/h între orele 14:00 și 18:00.
CFR explorează soluții pentru a reduce temperatura șinelor, inclusiv vopsirea acestora în alb, o metodă folosită în alte țări europene. Un studiu experimental este în desfășurare în regiunea Timișoara, în diferite zone selectate, iar rezultatele vor determina posibila extindere a acestei soluții.
Magistrala 500 București Nord-Buzău-Suceava/Botoșani se numără printre cele mai lungi și circulate rute feroviare din România, având o lungime de aproximativ 500 km.