În contextul accidentelor rutiere frecvente, este esențial să analizăm cauzele profunde ale problemei. Acestea nu se limitează la comportamentul inconștient al tinerilor sau la infrastructura slabă, ci includ și modul în care viitorii șoferi obțin permisul de conducere și instrucția pe care o primesc de la instructori auto.
O investigație recentă a scos la iveală cât de simplu este să devii instructor auto. Aceasta evidențiază vulnerabilitățile sistemului, arătând că cei care ar trebui să pregătească șoferii pot obține atestate fără a avea cunoștințele necesare și fără a urma ore de practică.
În plus, proba practică pentru obținerea atestatului de instructor este mult mai ușor de promovat decât cea pentru viitorii șoferi. Unii instructori sugerează că, dacă știi pe cineva, obținerea atestatului este garantată, însă este necesară și o sumă de bani pentru a finaliza procesul.
Gelu Graur, președintele Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) din Botoșani, a subliniat că problema este de amploare și că aceste instituții au în continuare clienți. El compară situația cu traficul de droguri, afirmând că fără cerere nu ar exista astfel de instructori necorespunzători.
Graur a avertizat și asupra responsabilității părinților, care adesea aleg școli de șoferi bazându-se pe criterii de preț mai mici, fără a verifica calitatea acestora. El a subliniat importanța alegerii unei școli serioase și a instructorilor competenți.
În final, Graur a menționat că problemele sistemului sunt adânci și că rezultatele slabe se datorează nu doar unor persoane necorespunzătoare, ci și unei structuri sociale care permite găsirea de soluții rapide și ieftine pentru a evita rigorile legii. Acesta a subliniat necesitatea de a îmbunătăți întregul sistem pentru a reduce accidentele rutiere.