Azi, în centrul Bistriței, s-a desfășurat un test pentru un autobuz autonom, care, deși a fost monitorizat de un șofer, a operat în regim semiautonom. Acesta este al cincilea oraș din România unde se testează un astfel de vehicul, care a fost deja implementat în alte țări.
Autobuzul electric autonom, capabil să funcționeze pe trasee predefinite fără intervenția unui șofer, a stârnit interesul autorităților locale. De exemplu, Cluj-Napoca a manifestat intenția de a achiziționa asemenea vehicule, dar s-a confruntat cu impedimente legislative.
Profesorul Bogdan Varga de la UTCN a menționat că se lucrează la modificarea legislației pentru a permite utilizarea acestor autobuze în România, estimând că primele exemplare ar putea fi pe străzile țării până în 2026.
În cadrul testului din Bistrița, șoferul a avut rolul de a supraveghea autobuzul Karsan e-ATAK, care a parcurs cu succes un traseu demonstrativ, în ciuda unor mici dificultăți. Primarul Gabriel Lazany a subliniat importanța acestui proiect, afirmând că orașul își propune să fie parte din rețeaua celor care îmbrățișează inovația în transportul public.
Karsan e-ATAK este un autobuz electric complet autonom, certificat la nivelul 4, ceea ce îi permite să funcționeze fără șofer în medii controlate. Dotat cu tehnologii avansate, precum LiDAR și RADAR, autobuzul are o autonomie de până la 300 km și poate transporta până la 52 de pasageri.
Pretul unui astfel de vehicul se ridică la un milion de euro, iar mai multe țări, inclusiv SUA, au plasat comenzi pentru a integra aceste autobuze în sistemul lor de transport, în special în zonele cu trafic redus.