Recent, Universitatea din Oradea și Inspectoratul Școlar Județean Bihor au prezentat rezultatele unui studiu sociologic, intitulat MERPAS 4, realizat pe un eșantion de peste 2.300 de elevi de clasa a VIII-a din județ. Raportul analizează diverse aspecte ale vieții adolescenților, inclusiv alegerea carierei, sănătatea mintală și riscurile de excluziune socială.
„Acest studiu este esențial pentru a înțelege provocările cu care se confruntă elevii din Bihor, mai ales în perioada de tranziție de la clasa a VIII-a la a IX-a”, a declarat inspectorul școlar general, Alin Ștefănuț.
Studiul a fost realizat de Școala Doctorală de Sociologie, în colaborare cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor. MERPAS, care a fost efectuat pentru prima dată în 2019, a scos la iveală tendințe îngrijorătoare, cum ar fi scăderea bunăstării mentale a elevilor, deși rezultatele școlare sunt satisfăcătoare.
„Din analizele noastre, reiese că sănătatea mintală a copiilor de clasa a VIII-a din Bihor este în deteriorare. Această situație ar putea fi similară în întreaga țară”, a afirmat sociologul Adrian Hatos.
Scorul mediu al bunăstării subiective a elevilor a scăzut semnificativ din 2019, iar mulți dintre aceștia se declară frecvent îngrijorați de viitorul lor profesional, de dificultățile întâmpinate la școală sau de instabilitatea regională.
Un alt aspect preocupant este lipsa de orientare profesională, aproape 35% dintre elevi raportând că nu au beneficiat de consiliere. De asemenea, un sfert dintre absolvenții de gimnaziu nu doresc să continue învățământul liceal, iar 60% nu sunt interesați de școlile profesionale. Uneori, abandonul școlar este influențat de părinți, care preferă ca tinerii să ajute la muncile gospodărești.
Sociologul Hatos a subliniat importanța abordării problemelor legate de educație și orientare profesională în Bihor, anticipând implementarea unor măsuri pentru a sprijini elevii în această direcție.
Studiul a mai evidențiat comportamentele digitale ale adolescenților, cu 45% dintre ei raportând efecte negative cauzate de utilizarea excesivă a ecranelor. De asemenea, 10% dintre elevi par vulnerabili la consumul de droguri, iar o treime dintre ei sunt conștienți de situații de trafic de persoane.