Un segment important al căii ferate Cluj-Napoca – Oradea, care ar trebui să fie finalizat în 2024, se confruntă cu întârzieri semnificative, neavând încă autorizație de construire, conform unei organizații de specialitate în infrastructură. Aceștia avertizează că termenul stabilit în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este pe cale să fie ratat.
Tronsonul vizat, Poieni – Vadu Crișului, are ca termen de finalizare luna august a anului 2025 pentru a putea beneficia de finanțare din PNRR. După negocieri îndelungate, acest segment a fost mutat pe un sistem de împrumuturi, iar acum se urmărește finalizarea a 50% din lucrări pentru a evita pierderi financiare totale.
Organizația menționată subliniază că, din păcate, CFR Infrastructură nu pare capabilă să respecte acest obiectiv, iar un coridor esențial va rămâne incomplet și greu practicabil în anii următori, chiar și în cazul în care celelalte loturi sunt finalizate la timp.
Referitor la studiul de fezabilitate, acesta a fost identificat ca având erori fundamentale, ceea ce a dus la dificultăți în colaborarea dintre CFR și proiectanți. Circulația trenurilor este deja imposibilă din cauza unei linii simple care a fost scoasă din funcțiune. De mai bine de un an, au existat promisiuni că situația se va rezolva, dar amânările continue sunt o realitate. Noul termen avansat, „trimestrul IV 2025”, rămâne vag și poate indica o întârziere până în 2026 din cauza lipsei de acțiune din partea oficialilor CFR.
Întrebările persistă cu privire la durata șantierului, în contextul în care politicienii și Ministerul Transporturilor par să manifeste un dezinteres total față de această situație. Criticile aduse de organizație sugerează necesitatea unor reforme urgente în cadrul CFR SA pentru a trasa răspunderea celor care întârzie și blochează proiectele feroviare, subliniind că o asemenea situație nu ar fi fost acceptabilă în cazul autostrăzilor.